måndag 21 juni 2010

Kvällstidningarnas VM-kamp i bröllopstidningar

Störst och bäst.
Lika som bär.
Båda vann.
Expressens och Aftonbladets bröllopstidningar var giganternas kamp.
En uppvisning i VM-klass i vad kvällspressen kan.

Vilken samordning under stress och press!
Hoppet var att konkurrenten missat något.
Jämnheten och likheten hos båda var slående.
Samma bilder, samma rubrikstilar. Aftonbladet valde den kursiva varianten.

Aftonbladet var färgstarkare i öppningen - sex hela sidor i färg gav skjuts in - och det höll hela vägen; alla sidor i färg. Här tappade Expressen med flera svartvita uppslag.
I VM-tider med fotbollsresultat:
6-4 till Aftonbladet i bilder:
Victoria och Daniel i vagnen, när de tog av tårtan, kungen och svärmor i dansen. Bildvalet till Victorias, Daniels och Olles tal avgjorde för AB.

Expressen bäst med Victorias klänning - fyndig rubrik ”För Sverige i siden” - översikten kring slottet och folkfesten, dansen. Alla vimmelbilder: 12 sidor med betyg på brudparets och alla gästers klädval var tittgrejen och den lättsamma biten.

Expressen hade lite fler kringreportage och Aftonbladet mer från Ockelbo.
Kyssbilderna blev oavgjort.
Slutresultat som i VM: oavgjort - men många bildpoänger, rätta rubriker och en uppvisning i samordning.

Röda kort: Expressens chefredaktör blandade in Dawit Isaak och att Eritrea var representerat på festen: ”Skammens gäst”.
Jag anar att redaktionen ville kasta ut sidan, men de varken fick eller vågade. Aftonbladet tog in ledarsidan och kulturen och krävde monarkins avskaffande. Och Jan Guillou fick kalla bröllopsbevakningen för mediernas dårhus.

Båda tidningarna är emot monarkin. Men den finns och det är big business och kvällspressens överlevnadskamp.
Mer kom dagen efter: Aftonbladets Royal med en sammanställning av söndagens bilder. Expressens Bröllopet i bilder med mest från festerna dagarna före.
- Jag tror ingen slår vår bilagefabrik, sa en inblandad Expressenredaktör.
Jag håller med honom.
Veckopressen får känna av det.

1 kommentar:

  1. Intressant.
    Dock - det fanns en stor skillnad mellan bilagorna "Bröllopet i bilder"/Expressen och "Royal/Aftonbladet.
    Expressen sålde över 90 000, medan Aftonbladet bara sålde cirka 13 000.

    SvaraRadera