tisdag 21 april 2009

Kattis försöker göra en Amelia

Kattis Ahlström ler från tidningen med hennes eget namn - och i tv-rutan i sitt eget tv-program - ett försök att koppla ihop tv-program och tidning.

Tidningen Kattis & Company kom med sitt första nummer i fredags. Kattis syns på omslaget - men namnet på tidningen försvinner i en svag grå ton. Det är inget som gnistrar till i tidningshyllan.
Det är tufft att ge ut en ny tidning i dag och dessutom en som inte lyser med sitt namn.
Kattis vill fånga in kvinnliga läsare med ämnena jobb, relationer och personlig utveckling.
Det mesta känns igen från andra kvinnotidningar.
Layouten är tät och lite plottring, men känns ändå lättläst.
Det är också ett försök att göra en Amelia. Att sälja på sitt eget namn och själv figurera i tidningen.
Kattis dyker här och där upp med kommentarer till artiklarna och hon skriver själv om boxningstjejen Åsa Sandell.

Våren är förälskelsens tid och Kattis inleder med 18 sidor på Kärleksjakten: en guide till olika dejtingsätt, kemin att få det att gå ihop och kändisarna som blev kära på jobbet (teater och media).
Här känns Ameliastuket igen med klipp-och-klistralayout.

Snabbcoachen är ett tema på elva sidor med olika råd: vågar jag säga upp mig på jobbet? Tipset är att ”avsätt tid för dig själv och dina tankar en stund varje dag”. För Anna, 39, räckte det: ”Jag har verkligen fått hjälp att lyfta blicken...”
Tonårspanelen ger råd om 12-åringen ska få sova över hos pojkvännen, ekonomer ger ”smarta och ovärderliga” tips om vardagens pengar, styvföräldrar får vägledning.
Jeanstjejen som vill byta stil får tips att klä sig i blommiga klänningar.
Resor handlar om vandringar i utlandet och Sverige.
Plottriga sidor om dofter, drycker, färger och skor.

På slutet kommer temat Fokus på kvinna 2009: ”Kåt, glad och tacksam - eller...” undrar Kattis.
Kattis tar två motexempel: invandrarkvinnan som blev egen företagare och kvinnan som valde klostret och fick ett helvete.
I Kulturkollen med böcker, film, musik och mode känns Amelia igen lång väg med pilar, handskrivna rubriker och listor.

Mat finns förstås med - det är nästan det roligaste. Vinkeln är när svärmor kommer på middag. Då är det panik i köket, strategi, taktik och fredspipa för att visa ”att du klarar av att tillgodose hennes sons näringsbehov... och ”här är det jätteviktigt att se till att hennes blivande man har fullt på tallriken genom hela måltiden”. Och ”kom ihåg att din älskling talat sig varm om mammas kåldolmar och kanelbullar...”.
Kattis recept är det här:
Förrätt: sparris med rostade hasselnötter, tryffelolja och parmesan. Huvudrätt: Citronlinguine med forellrom och pilgrimsmusslor. Sidesalad: Örtsallad med avokado och pinjenötter. Efterrätt: mandelbiskvier med tropisk frukt och portvin.
”Sen ger man svärmor en samarin och ringer på en taxi”

Om alla de övriga ingredienserna också går hem får kvinnorna själva visa.
Det kan finnas en lucka när tidningen Hennes nu läggs ner.

1 kommentar:

  1. Hm- jag är tveksam. Konceptet känns lite för amerikanskt för Sverige ännu, och Kattis känns lite för lite folkkär för att sälja riktigt mycket på sitt namn. När kommer männens tidningar? Leif GW? Aschberg?

    SvaraRadera