onsdag 18 maj 2011

Hemslöjd har gjort det riktigt bra

Hemslöjd. Det låter hemgjort och småtråkigt.
Lite kantigt, vint och udda.
Tidningen HEMSLÖJD är däremot proffsig och upplivande.

Den luktar. Riktigt vad vet jag inte, men det är en speciell lukt om den.
Den känns. Tjockt och matt papper. Annorlunda i handen vid läsningen.
Den syns. Vitt papper utan glans. Texten kommer fram på ett lättläst sätt.

Jag hade nästan förväntat mig stickat, virkat och slöjdade träbitar.
Men jag möts av intressanta reportage om människorna bakom verken.
Och här handlar det inte om något småpysslande.

Ferdinand Cheval som i Frankrike byggde ett helt palats - Palais Ideal - av cement, sten och fossiler.
Eller 15-årige Linus Nilsson i Blekinge (bilden nedan) som på tre år byggde ett torn i trä som blev 22 meter högt.

Alan Waller fick en fattig by i Etiopien att leva upp när befolkningen började med tillverkning i ull i olika former.
Svenskan som utvecklade hemslöjden i Vitryssland.
Gruppen i Nyköping som ockuperade ett hus för att få en egen lokal.
Unga entreprenörer som vill leva på sina hantverk.

Tidningen har fått nytt stuk. Lite mera åt boktypen, mindre format än A4 och med limmad rygg.
Papperstypen har jag berömt förut med andra tidningar som använt liknande. En del anser att det gör läsning och bilder blekt och att det krävs glans över pappret för att göra det mera lustfyllt.
För rätt läsare är det rätt papper och Hemslöjd är en sådan målgrupp.

Dragen i formgivningen, främst i plocksidorna med mindre grejer, känns igen från en del andra håll.
Reportagen är stramt och enkelt utgjorda utan onödiga utsmyckningar.
Textblock i tre spalter med ojämn högerkant.
Jag skulle dock önska ingångsorden i fet stil, det hade lättat upp lite.

Rubrikerna - eller kalla det överskrifter - är inte de kvickaste och där kan jag säga att det är lite hemgjort: Med potatisplast och en kappsäck järnmalm. Med slöjden som uppdrag. Mitt verktyg: älsklingshyveln. Slöjden värmer i Washera.

Initiativ, kraft och självförtroende lyser.
Först på slutet kommer ett grönt uppslag (bilden) med tips på att slöjda hemma: Snickra en kryddhylla av en liten lastpall.
Där förstärktes mina farhågor om slöjdande. Pillande och sågande, snett och vint…

Titeln skapar inte direkt något sug när den står i tidningshyllan. Men i handen är det en tidning som överraskar.
Priset kan dock avskräcka lite. 79 kronor är i högsta nivån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar