onsdag 15 april 2009

Peder Lamm, Connoisseur - att välja mellan champagne och pilsner

Peder Lamm är chefredaktör för miljonärernas tidning Connoisseur. (Nyligen genomgången här i bloggen)
Ja, det är samme Peder som är auktionist Ernst Kirschsteigers auktionsprogram Första, andra, tredje i TV 4. Lamm har även varit synlig i På spåret och i andra tv-sammanhang, ofta klädd i färgstark, personlig klädstil.

Vilken är din främsta målsättning som chefredaktör för Connoisseur?
- Att producera en tidning som är intressant, vaken, modern och djupgående – inom de områden vår läsekrets är intresserade.
Vilken respons upplever du från läsekretsen?
- Mest uppmuntrande trevligheter faktiskt, och en hel del förslag på artiklar.

Hur påverkar lågkonjunkturen Connoisseur?
- Upplagan påverkas inte nämnvärt, men annonsförsäljningen går något trögare. Vi hade en dipp för ett par månader sedan, men nu går försäljningen bättre igen.
Klarar du själv Connoisseurs målgrupp - inkomst och förmögenhet? (1.2 milj i inkomst/5 milj i förmögenhet).
- Nej, men jag jobbar på...
Varför kan inte andra än målgruppen få tag i tidningen?
- Det är ju själva poängen. Det är ett magasin för en utvald målgrupp
Hur vill du beskriva tillfredsställelsen med hög kvalité och kostnadsnivå?
- Visst kostar det att tillverka en högklassig produkt. Jag är själv på plats under tryckprocessen och det är härligt när allt klaffar; färger, passning, limning osv. När det inte klaffar är det däremot inget vidare.

Vilket upplever du som roligast - en folklig auktion med Ernst i tv - eller en hög kvalitetsauktion på Buskowskis?
- Båda har sin tjusning, det är som att jämföra pilsner och champagne. Det beror ju på vad man är sugen på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar