måndag 27 december 2010

Finanstidningen som vågar vara matt

Snart är det dags för många att kolla hur fonder och sparande gått under året. För en del blev det kanske inte som förväntat.
I kundtidningar från fondförvaltare är det mest all time high.

Jag har fått en tidning som heter MM. Det står för Max Matthiessen, ett företag som ägnar sig åt förvaltning och råd om värdepapper.
Här verkar det mesta gå bra.

Kund- och personaltidningar har blivit intressanta och lyft sig. Oftast genom att proffs fått ta hand om tidningsskapandet. Men givetvis på uppdragsgivarens önskemål och krav.
MM är som man kan förvänta sig av en finanstidning: stram, korrekt och lite tråkig.

Texterna har inte journalistisk spänst. Olika rådgivare skriver.
Språket är stramt affärsmässigt med siffror och fackspråk som ”behavioral finance, employer branding, potentiella medarbetares associationer, tillgänglighetsslag, disciplinerad förvaltning.”

I en liten svårläst faktaruta förklaras det i finstilt: ”…innehållet baseras på källor som MM bedömer tillförlitliga… tar inte ansvar för den skada som kan uppkomma… kunden svarar själv för risken…”
Här är det som skeptikern själv tänker: ska jag försnilla mina pengar själv eller ska jag ta hjälp av en rådgivare att göra det?

Hos MM går det förstås bra! En kvinna fick hjälp med löneväxling i en ”tiotaggarlösning” och kunde sluta vid 62 med samma pension som lönen. Hade hon fortsatt till 65 hade hon fått mera än vad lönen skulle vara! (bild t h).
Här ges råd om bodelning, fonder och psykologi på börsen. Ett företag fick hjälp att nästan halvera sjukfrånvaron. Tjänstemän som var aktiva och valde pensionsfond på känsla blev vinnare.

En sak gillar jag: pappret! Vitt, matt och mycket lättläst. Inget blankt som bländar ögat. En ovanlig kontrast där man kanske väntar sig lite glassighet i finansvärlden.
Inte ens bilderna försämras här. Nu är förstås inte bildjournalistiken något att visa upp. Män i slips och kostym, kvinnor i kavaj, porträtt.
De flesta tidningar vill ha blankt papper för det anses lite finare och det matta som billigare och enklare.

Vad MM saknar är något roligt, lättsamt och underhållande. Det borde en kundtidning bjuda på.
På slutet kommer något helt obegripligt. Två sidor tabeller som verkar vara en guide över hur olika fonder gått. Totalt oläsligt för blotta ögat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar