söndag 9 oktober 2011

Dags för gypsets - trendiga resenärer som tröttnat på charterstuket

Charter, sista minuten och all-inclusive vet de flesta i resesvängen vad det är.
Men gypsets - vad är det för resetyp?
Det är den nya typen av resenärer, lätt bohemiska som upptäcker världen genom att kosta på sig lite exklusivare resor.
Nu har de fått en egen tidning: Moderna resor.

Gypsets är skapat av amerikanskan Julia Chaplin (bild nedan) som skrivit en bok om fenomenet. Ordet ska vara en sammanslagning av gypsy (romer) och jetsets. De ska vara resenärer med stil.
Vad lockar då tidningen med för moderna resor med lite klass?

Det kan vara att upptäcka Brooklyn i New York (bild), de tjusiga delarna av israeliska Tel Aviv eller Moputo i Mocambique (bild nedan) som kan ge en tankeställare.
Malta har många besökt, men turkiska badorten Göcek är mera oupptäckt.
Ibiza är känd som en hippie- och nöjesö, men här söker sig tidningen ut till andra delar av ön och hittar helt nya människor och miljöer.

Det är resor med stil som tidningen ser det.
Texterna är välskrivna och det blir mycket människor och livsstil på platserna. Biarritz, som är med i alla väderrapporter, men som surfare mest har upptäckt, hade dock en text i kortaste laget.
Guiderna som avslutar reportagen är tradi-
tionella: ta sig dit, äta, bo, se, uppleva - men tydligen med lite gypsetsstuk.

Bilderna fångar in en hel del människor och miljöer, men jag ser också typiska turistbilder med stränder, byggnader och restauranger.
Flera av bilderna är utgjorda som en typ av vykort och här och där på sidorna finns olika stämplar som förstärker reseintrycket och ger lite profil åt layouten.
Jag saknar bildtexter till flera bilder. Ögonen ser, vill gärna veta lite mer.
Även kartor saknas. Var exakt i Turkiet ligger Göcek?

Rubrikstilarna tar en tid att vänja sig vid. Två olika typsnitt används i samma rubrik och dessutom färg i vissa ord.
Det hade blivit rakare och slagkraftigare med samma typsnitt.
Olika spaltbredder stör lite i läsningen. Ibland är det en bred, lite svårläst spalt, som går över i en smalare.
Var konsekvent och hålla samma spaltbredd!

Åtta sidor med kulturkoll om konst, litteratur och småtips, bryter av lite. Blev dock onödigt svårläst med grönfärgad ton över sidorna. (bild).

Tidningen är annonsfet! 48 sidor av 114 skulle många andra tidningar jubla över. Flera av annonserna är utanför resebranschen.
Om de nu får fullt betalt för dem..?
Förlaget bakom tidningen, som kallar sig framtidens förlag, driver även andra ”moderna” tidningar, bland annat om hem och hus. Kanske ”lånar” de annonser av varandra för att fylla ut?
Annonserna kommer mellan reportagen så det är inget som bryter av läsningen.

Titeln och logon, Moderna Resor, är inte den fyndigaste och sticker inte ut på något sätt, men säger förstås vad det handlar om. Det kan vara svårt att hitta en bra titel på en tidning.
Visst kan Moderna resor hittat sin nisch bland resetidningarna. Många köper i dag själv en flygbiljett och boende på nätet och vill upptäcka lite själv.
För den skull behöver de inte vara trendiga gypsets.

2 kommentarer:

  1. Vilken intressant och udda blogg du har här! :) Tycker själv att just tidningsdesign är väldigt intressant och kul så här har jag massor att hämta.

    Fotosidan har ju kommit ut med en tidning. Är det någon som du tänkt skriva om? :)

    SvaraRadera
  2. Ska titta på Fotosidan om jag hittar tidningen.

    SvaraRadera