onsdag 19 oktober 2011

Delat beröm för Publishingvinnare

Stora Publishing-priset har delats ut.
En prestigetävling för kund-, personal-, fack-, och medlemstidningar.
Bubbel, skål och jubel på vinnande redaktioner.
Många var nominerade, men bara en vann i varje klass.
Tre av vinnarna har jag gått igenom i den här bloggen.
Och vi tyckte - ungefär samma…:

* SJ:s tidning Kupé (bilden äldre omslag) vann kategorin kundtidningar till konsumenter med den här motiveringen:
”För en in i minsta detalj stilren layout och koncentrerad text som känns som seriös utan någonsin bli tråkig - en tidning som innehåller något för alla i den breda målgruppen.”

Tidningen måste förändrats på ett år. Jag var hård i min bedömning (maj -10):
”Det gäller att en tidning är lätt att läsa, det är inte Kupé. Nästan halva tidningen är svårläst och chefredaktörens spalt oläslig, framför allt i en tågkupé. De använder flitigt typsnittet sans seriffer, blekt och svårläst, ibland i färgplattor."
Men jag gav också lite beröm:
”Layouten är snygg, bilderna är diskreta och skapar en balans. Ljust och luftigt.”
Jag måste titta i Kupé igen och göra en ny bedömning. Har mina ögon vant sig vid sans seriffer?

* Bland medborgartidningar segrade Estrid från Täby kommun:
”För en glad och lättsam tidning med bra text, en illustrationsidé som blir en röd tråd och ett utmärkt, bläddervänligt papper.”
Jag hade samma ton (juni -11):
”Estrid är riktigt fräsch. Matt papper med fin vithet, korta texter, variation i bilderna där människor kommer fram.”'
* En djärv tidning vann i gruppen infomagasin: 152 från JG Comminication.
”För förmågan att fylla ut sin kostym med härliga uppslag, stilig typografi och passande färgdetaljer och en text med driv.”
Jag hade samma ton, (juni -11):
”Bilderna imponerar, stram layout, fin balans mellan text och bilder, fint papper och annorlunda format. Snygg och tittvänlig.”
Men jag hade också en reservation:
”Blir den läst? Snygga tidningar blir sällan lästa. Textblocken är lite kompakta.”

* Bland facktidningar segrade Mat & Vänner. (bild äldre omslag)
”…en superb produkt som får det att vattnas i munnen.”
Den har jag inte gått igenom, men står på listan över kommande.
Av övriga nominerade i samma grupp har jag berömt Resemagasinet Äventyr och SID, Pressbyråns tidning om tidningar.
Två fräscha tidningar som sticker ut i mängden.

* Stora Publishing-priset gick till Fotografisk tidskrift (bilden).
”För en allt igenom gedigen produkt som vinner på alla plan.”
Den har jag inte granskat. Men den kommer.!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar