måndag 14 september 2009

Dags för makeover i heminredningstidningar


Homestyling och makeover.
Två trendord kring hus och lägenheter.
Men de två ledande tidningarna har helt missat orden.
Både Hus & Hem och Allt i Hemmet behöver en makeover i sin form.

Det är rörigt, plottrigt och svårt att skilja mellan vad som är redaktionellt och annonser.
Tidningarna är lika varandra och både inleder med nästan 40 sidor mix av småplock och annonser.
Redan efter den inledningen är det förvirrat för ögonen.
När det första reportaget kommer ger det heller ingen balans eller struktur.

Formen i tidningarna är lite som när Lulu Carter stuvat om ett rum i ett tv-program; det är fullt med kuddar i stolar och soffor så ingen vet var de ska sitta, det är farligt fladdrande levande ljus över allt och det är massor av lull-lull här och där. Man vill ropa ”hjälp!”

Tidningarna är annonsfeta och det ges inte så mycket ledigt utrymme.
Men reportagen borde markera ett avbrott, få en tydligare profil att det är redaktionellt. Utnyttja det vita som en balans mot bilderna. Balansera med rubriker och text. Nu ligger bilderna väldigt tätt, text och rubriker läggs ofta in i bilder, det blir kompakt.
Och när golv och tapeter presenteras så rörigt att man kan tro att det är själva tidningssidan som är mönstret, då är något fel.

Texterna är skrivna efter en standardmall och tonen känns igen sedan många år:
”…familjen föll pladask när de såg huset/lägenheten, …det var i stort behov av renovering men de såg möjligheterna, …de slogs av det fantastiska ljuset, …charmigt och ordentligt slitet, precis allt behövde fräschas upp…”

De river ner och bygger om, slipar, målar och tapetserar, hittar charmiga detaljer och gör fynd, anlitar arkitekter och lokala hantverkare, hittar nya lösningar, tar hjälp av vänner och föräldrar, allt tar mer tid än väntat, de lever i en byggröra - men allt slutar lyckligt:
”Vi har hittat en plats där hela familjen kan leva och trivas.”

Visst, som det går till vid en renovering. Men man önskar lite variation i texterna, lite annorlunda berättelser. Och i nästan varje nummer kan man hitta huset på Gotland eller Österlen som den stora drömmen att förverkliga.

Hus & Hem har störst upplaga. Allt i Hemmet gjorde comeback för några år sedan och har fångat in läsarna igen. Båda minskade kring 13 000 i upplaga förra året.
Allt är mycket tajt mellan dem.
Men den av dem som vågar bryta mönstret och skapa sin egen profil borde bli en vinnare när konjunkturen vänder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar