måndag 15 juni 2009

Söndag - räddning för papperstidningar...?

Expressen Söndag är ”ny” och Sydsvenskan är officiell sponsor av söndagar...
Några tidningar vill erbjuda prenumeration på papperstidningen i helger och övriga dagar på nätet.
Söndag verkar bli en intressant dag för tidningar.
I veckorna sitter läsarna vid datorer och följer allt där - i helgerna har de tid att läsa papperstidningen.
Eller hur tolkar tidningarna det?

Expressens Söndag är ”ny” för tredje gången på 2000-talet.
Gamla tidningar som börjar kalla sig ”nya” brukar stå vid fallgropen.
”Jaså, var den ny...”, ”...den var precis som vanligt”, var två spontana kommentarer.
”Nya” Expressen Söndag är lugnare och mer folklig. Lite åt familjetidningarnas stil. Stramare layout, mera text, inte så mycket medarbetare som poserar på jättebilder.
Efterlysningen och Matresan är tidningsvarianter av två framgångsrika tv-program.
Min historia - läsarnas berättelser - känns igen från familjetidningarna.
Sommarsidorna finns förstås med, liksom sex och samlevnad, hälsosidor, plock och prylar, smink och mode.
För män finns Manspanelen med och fyra män, 30,40,50 och 60 år ska kåsera om livet kring sina åldrar.
Heminredningen var en kopia från Leva och Bo.
Räcker ”nyheterna” för att få tillbaka läsare?

Kvällstidningarnas söndagsbilagor har tappat mycket på senare år. Profilen och målgruppen är inte helt klar. De trampar i ett ingenmansland. Det är lite av varje efter ett standardkoncept.
Det känns som om tidningarna står inför ett allvarligare läge. Hösten kan bli tung.
De klassiska familjetidningarna överlever alla epoker och de riktade entusiasttidningarna har sin målgrupp.
Men kvällstidningarnas söndagsbilagor...?

Sydsvenskan har alltid varit tung på söndagar. Nu ”sponsrar” de söndagen som den stora dagen för tidningsläsning.
Helst hela förmiddagen i sängen eller vid köksbordet.
Fyra tjocka huvudtidningar. Inrikes, utrikes och ekonomi. En kulturdel, en bostadsdel och lite lokalt i en bilaga. Tunga textblock, kompakt redigering.
Det är bara de små radannonserna som blivit färre och dödsannonserna som blivit flera...
Där speglas mycket. De gamla tidningsläsarna ”dör ut” och de nya yngre fångas inte in.

När det kommer till den femte delen - den lilla behändiga söndagstidningen - så blir desserten inte heller direkt lättsmält. Lite mer bilder, mera luft, men lästiden känns redan för lång.
Tanken är kanske fem tidningar för fem olika målgrupper.
Sydsvenskan gör inget för att förnya läsningen, göra den lättsammare, ledigare, annorlunda.
De säljer ett tungt paket med en kvick reklamfilm i tv.

Sköna söndag, härliga söndag, satans söndag, tidningssöndag...
För de flesta har söndag olika innebörd.
Snart kommer siffror som visar om läsarna har mer tid för tidningar på söndagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar