onsdag 17 juni 2009

ThailandsMagasinet missar många drömmar

Thailand är drömmen för många svenskar. För semester eller bo där större delen av året.
ThailandsMagasinet är en tidning som försöker fånga in drömmarna.
”Sveriges enda livsstilstidning för Thailand” står det i kanten på omslaget i en liten stil som kräver förstoringsglas för att synas.

Omslaget rör till det för ögonen. Många rubriker staplade ovanpå varandra. Bilden i bakgrunden kommer aldrig fram. Logotypen Thailand känns inte helt rätt.
Redan vid första reportaget hakar det upp sig. Vem är Arne som ordnar cykelturer i Bangkok? På de fem bilderna kommer han inte fram klart på någon.
Andra reportaget är ö-hoppning med en fin koppling i bild/rubrik. Men texterna om de fyra öarna är lagda på olika färgbakgrunder. Svårläst.

Efter den starten är det lika svårt att fånga in resten.
Det är plottrigt och rörigt, bilderna kommer inte fram, bildtexter saknas eller är svårlästa.
Layouten saknar struktur.
Textspalterna blir ”tråkiga”. Blocken är långa. Det börjar på ny rad för sällan och det finns inte indrag på första raden. Mellanrubriker saknas.

Så mycket gnäll... när det finns förutsättningar för något bra.
Artiklarna speglar upplevelser för en hel lång semester, livsstil eller halvårsboende:
Köpa hus, villkor för en flytt, gifta sig på stranden, dyka vid sköldpaddsön, vingårdarna, södra sidan av landet, shoppingtips i Bangkok, tjejen i fängelset som blev världsmästare i boxning och slog sig till friheten. En tung text om Thailand i dag.

Men tidningen lyckas inte med förpackningen.
Texterna behöver en ordentlig putsning, särskilt ingresser.
Firandet av thailändska nyåret - Songkran - börjar så här:
”Årets upplaga av Songkran, 2009, gick som vanligt av stapeln den 13:e april för att firas under tre dagar”.
Svenska lokaltidningar brukar vara lika entusiastiska när de skildrar en hembygdsförenings årliga sommarträff...

ThailandsMagasinet saknar den journalistiska touchen.
Med lite textredigering och bättre layout bör tidningen ha en chans.
Annonsmarknaden verkar fet - och målgruppen resenärer är stor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar