måndag 22 augusti 2011

Friskt satsat på Italien efter en endagskurs!

Vem längtar inte till Italien?
Minst en halv miljon svenskar gör det som reser dit varje år!
Solo Italia är ett nytt tidnings-
magasin som vill fånga in drömmarna.

Magasinet har startats av paret Susanna och Patric Björninger. De körde igång efter att ha gått en endagskurs i att göra tidningar hos företaget Editor Media!
Starkt gjort! De har lyckats bra med de förutsättningarna.
Det behövs dock mer än en endagskurs och några fler nummer till för att allt ska sitta där.

Italien signalerar pasta, pizza och annan mat, olivolja, viner och kända personer kopplade till landet.
Precis detta möter i tidningen också.
Glenn Strömberg finns med, Alexandra Zazzi också och Anna-Maria Corazza Bildt. Alla med egna affärsintressen om mat i Italien.
Gamle fotbollshjälten Kurre Hamrin (bild) dyker också upp med tips om sitt Florens.
Välkända och klara lässignaler.

Däremot är jag tveksam till en del annat. Främst bristen att sälja ut det med attraktiva rubriker - eller helt avsaknaden av dem!
Vad säger rubriken Fernando Di Luca som öppnar på sidan 10 och åtta sidor framåt? Ingenting! Det visar sig vara mannen bakom en välkänt olivolja.

Längre fram möter jag Pitigliano, Fattoria del Colle, Ankhura och Fattoria di Fugnano.
Det säger mig ingenting heller!
Men det handlar i tur och ordning om en liten by, en kvinna som driver en restaurang, ett hotell och en vingård.
Däremot kan det räcka med Ciao som rubrik till Glenn Strömberg. Signalen är ganska klar.

Mat är det mycket. 28 sidor med stora bilder och raka recept. Dessutom många sidor om personerna bakom maten.
Artiklarna har en personlig ton. I de flesta fall tycker jag mig se lite smygreklam. Personerna som omskrivs har ett eget affärsintresse.
Ett känt flygbolag med resor till Italien verkar också vara inblandat.

Jag saknar också ingångsord eller mellanrubriker i texterna. Det hade lättat upp lite i läsningen.
Jag noterar också en del korrmissar.
Bildtexter saknas. Nu är det mest i bilder från natur, byggnader och detaljer. Men en läsare vill gärna veta mera om vad ögonen direkt ser.

Resesidorna (bild) kan ge lite mera för att nå målsättningen - att inspirera och kittla drömmarna. Ett större reportage frestar med den okända staden Matera. Övrigt är små notiser om nya och okända resmål där läsaren själv får söka efter mera.

Testsidorna granskar mozzarella och kommer fram till att prislappen styr hur mycket smak man får. Och så har de missat att sätta ut priserna på för testprodukterna!

Den tunna annonsmarknaden oroar lite. Elva sidor av totalt 164 är lite magert. Men magasinet satsar också 12 egna helsidor där de lockar till en helårsprenumeration!

De mesta missarna kan ses som naturliga i ett första nummer.
För visst har magasinet en lite glassig ton, snyggt förpackat, tjockt och med fina bilder. Bredden i innehållet lockar många.
Men de måste gör något åt rubrikerna och att sälja ut artiklarna på ett mera lockande sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar