måndag 26 september 2011

Icon lyfter det exklusiva till en ny nivå

Pappret. Tyngden. Formen.
Tre saker som direkt sätter tonen på det nya magasinet ICON.
"Vår tids inspiratörer” som magasinet heter i en undertitel
Stil, klass och exklusivt. Det känns genom alla de 148 sidorna.

Jag reagerar på omslaget när jag ser det i tidningshyllan.
Inga säljsignaler som direkt fångar ögat och lockar till köp.
En bild, som vid en snabb blick är svår att bedöma: är det en man eller kvinna? En kursiv rubrik i vitt som inte får mig att rycka till. Därunder fler små rubriker i vitt som är mycket svårlästa.

Efter 39 sidor (!) inledning med småplock och tjusiga annonser kommer första reportaget och personen på omslaget:
Bob Shaye, en stark profil i Hollywood och mannen bakom 600 filmer, bland annat Sagan om ringen, och med 21 Oscarstatyetter.
Ändå är Shaye kanske inget känt namn i Sverige. (bild).

Shaye får 19 sidor och anger tonen för hur långa reportagen ska vara!
Percy Barnevik (bild) finns också med men får nöja sig med 14 sidor.
En krögare som slagit sig ner på Österlen i Skåne och öppnat en finkrog hör nästan till standardreportagen i en sånt här magasin - och här dyker en upp också.

Legobitar tillhör kanske inte det exklusiva, men har väl alltid lockat pojkar. Berättelsen om hur Lego vände en kris till ny framgång intresserar nog pojkar som vuxit till sig.
Mode (bild) får stort utrymme i renodlade bilder med höstens signaler från Paris och de kända märkeskläderna.
Och några författare berättar vad kläder betyder för dem och vilka märken de gärna klär sig i.
Den moderna sidan av Istanbul lyfts fram med hotell, restauranger och shopping.

Det här är mixen av artiklar som förväntas locka män.
Magasinet är snyggt rakt igenom.
En stram lättläst layout.
Välskrivna texter, fina bilder, annonser med exklusiva varor.
Bilderna växlar mellan svartvitt och färg.
Det vita pappret ger en lugn balans mellan text och bilder.

Papperstypen har jag berömt förut hos andra enklare tidningar - vitt, matt och lite tjockare.
Här lyfter pappret en nivå till.

Plocksidorna (bild) som inleder och avslutar är ett föredöme på hur man kan få med många korta bitar på ett attraktivt sätt.
Den grafiska formen har vissa signaler från andra håll, men här ger det ändå en egen profil.

Jag brukar ha synpunkter på texter utan ingångsord eller mellanrubriker. Det kan bli lite tungt att läsa.
Icon har inget av dem, men de långa textspalterna är ändå lättlästa. Stora anfanger här och där lättar upp tillräckligt.

Icon ska vara ett livsstilsmagasin för män.
Den ska ta upp konkurrensen med några andra manstidningar.
Läsarna väntas vara storstadsmänniskor - mediefolk, reklam, mode, business.
Så många ”vanliga” läsare lockar nog inte Icon.
Priset, 89 kronor, är också en liten spärr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar