måndag 23 maj 2011

Snyggt och läsvärd räcker inte - läsarna måste vara köpstarka

En fin och läsvärd tidning somnar in: Vi Biografi.
Ett år höll det.
Ekonomin gick inte ihop.
Nu läggs tidningen ner.

När Vi Biografi kom var den först i sin nisch och en pigg uppstickare.
Ett mindre boktidningsformat, färgstark, fina bilder och fin layout.
Intressanta reportage om människor, de flesta ännu levande eller som ligger nära i tiden.
Målgruppen av läsare bör ha varit stor.

Jag gav tidningen en hel del beröm i min genomgång, men hade också lite varningar.
Främst för förlaget bakom, men också själva namnet Biografi.
Vi har alltid gjort snygga och läsvärda tidningar.
Det ligger präktighet över förlaget med folkrörelsen bakom.
Just detta kan ha varit en spärr för att locka in övriga annonsörer.

Läsargruppen bör ha varit de som också läser böcker.
Kanske har förlaget hjälpt till att konkurrera ut Vi Biografi med det egna och utmärkta magasinet Vi läser.
Nu öppnas i stället för konkurrenten Biografi - alla tiders människor. (bilden).
Den ges ut av LRF Media - ett förlag som vågat satsa på nya tidningar och nått framgång.

Bra journalistik räcker inte för att en tidning ska klara sig.
Journalistiken kan vara mindre intressant.
Viktigare är att läsarna är köpstarka för att intressera annonsörer.
Bloggaren Blondinbellas nya Egoboost kom häromveckan.
Späckad med annonser för smink, smycken, kläder - exklusiva märken.
Saker som bloggartjejerna är sugna på.

Innehållet i Egoboost är ”för unga tjejer som drömmer om att göra allt i hela världen”.
Det når de bäst genom att ha de rätta prylarna.
Det gillar annonsörer. Suget lär vara ännu större till nästa nummer.
Vi Biografi var om människor som redan har gjort något för världen.
Det är knappast annonsfett.

* I VECKAN ska jag titta på en trädgårdstidning och några kundtidningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar