torsdag 7 januari 2010

Tidningarna som drog flest läsare



Det går att ge ut tidningar även i lågkonjunkturen.
Knepet för att lyckas är:
Hitta nischen, var lite annorlunda och håll på stilen!

Efter ett år med den här bloggen går det att utläsa lite av vilka tidningar som väcker mest nyfikenhet. Statistiken är inte heltäckande, men ger lite signaler.
Topplistan för besöken:
* Connoisseur
* Nya Upplagan
* Traktor
* Vildsvin
* Modern Psykologi/Språktidningen.

Många kommer direkt på tidningstiteln eller genom Google och sökord i något ämne.
Även resetidningarna - fem stycken - och heminredning - fyra - lockar läsare.
Två totala kontraster väcker mest nyfikenhet - Connoisseur och Nya Upplagan.
För Connoisseur är det flera från utlandet, troligen välbärgade utlandssvenskar.
Connoisseur, med Peder Lamm som chefredaktör, är miljonärstidningen som det krävs en viss inkomst eller förmögenhet för att få. Även den andra “rikemanstidningen” First Class Concierge lockar.

Nya Upplagan, med kultur, nöje och intervjuer, är tidningen som många kallar helt osannolik. Mycket för sin layout - eller avsaknaden av den. Här läggs bara texten in rakt och enkelt utan utsmyckningar.
Chefredaktören Lars Yngve (bilden) i Ystad får mycket feedback från både läsare och annonsörer och fler inbjudningar för att berätta om sitt tidningsäventyr.

- Nya Upplagan har aldrig haft intention av att vilja, som det heter "ge folk, vad folk vill ha!" och kommer aldrig heller att bli. Vi tilltalar de som gillar att läsa i stället för att skumma. Nyfikenheten på tidningen ökar ständigt och jag föreläser en hel del om tidningen. Vi har en bra laguppställning, säger Lars Yngve.

Lite har han fått ge efter för nya tider. Nya Upplagan finns sedan en tid på nätet - www.nyaupplagan.se - och att ladda hem som pdf-tidning. Lars Yngve bloggar också, men har ännu inte upptäckt Twitter.
Snart väntar också lite djärvare grepp i papperstidningen.
- I början av februari får Nya Upplagan ett helt nytt utseende. Allt kommer att bli mycket tuffare, snyggare och mer tilltalande och ännu mer omtalad. Vi kommer även att gå upp i upplaga under året och satsar framåt.

Vildsvin är en avknoppning av Jaktmarker och Fiskevatten. Vildsvinsstammen ökar kraftigt i landet och därmed har jägarna fått en egen nisch. Premiärnumret i fjor ger fortsättning.
- Vi får frågor från våra läsare om när nästa nummer kommer.
- Så vi kör två nummer i år också. Nytt är att man som prenumerant på Jaktmarker och Fiskevatten även kan prenumerera Vildsvin.
- Annons har funkat bra, trots extremt uselt läge på marknaden, säger chefredaktör Mats Gyllsand.
NÄSTA VECKA: Mer om Modern Psykologi/Språktidningen, Traktor och Connoissur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar