måndag 25 juli 2011

Så funkar INTE en tidning!

Sveriges roligaste läsning, säger tidningen.
Sveriges rörigaste läsning säger jag.

Jag har inte sett en tidning som packar in så mycket på sidorna.
På varje uppslag finns omkring 35 olika rubriker, notiser, bilder, grafik.
Det blir över 2500 saker som ögonen ska fånga in om jag ska orka med 115 sidor.
Det kör ihop sig, blir bara för mycket.

Tidningen Världens vetenskap vill med ett tjockt dubbelnummer visa smakprov och locka nya läsare.
Tyvärr får jag säga att de inte lyckas.
Ändå är materialet helt fantastiskt.

Titeln är fel. ”Hur det funkar” låter som något riktat till grundskolebarn.
Och det är långt ifrån vad det är.

Redan i öppningen på sidan 6 kommer en broms med rubriken:

Supertung materia
i LHC-acceleratorn

Experimentet ALICE vid partikelacceleratorn LHC i CERN har skapat materia med högre täthet än en neutronstjärna

Vilken ”vanlig” läsare lockas av den rubriken?
Nu var den ett undantag, men psykologiskt fel att köra i öppningen.
Resten är rakt på vad det handlar om och sedan en lång pratig utläggning i underrubrik. Här kan mycket kortas ner.
Det stör mig också att det finns väldigt många ”så funkar” och ”så fungerar” i rubrikerna.

Det är mycket som inte funkar om det gäller att locka nya läsare.
Grafiken är i flera fall för liten, svårt att ta till sig detaljerna.
Många notiser har pytteliten stil.
Ibland läggs text i färgplattor eller bild.
Båda sakerna gör det extremt svårläst.
Längre texter saknar ingångsord eller mellanrubriker. Ögonen tappar lätt raderna.

Nu har det mesta gjorts av tekniker och akademiker. Tidningsmakarna har tyvärr inte varit inblandade.
Då hade det presenterats annorlunda.
Hälften av materialet hade räckt. Resten hade då lyfts fram på ett attraktivt sätt.
Flera uppslag fungerar bra.
Nya läsare hade fångats in.

Grunden är alldeles lysande:
Korta texter, utmärkt grafik och ett lättsamt sett med att förklara hur saker och ting fungerar i omvärlden och det som vimlar förbi i det dagliga nyhetsflödet.

jag nappar ändå på tidningens erbjudande:
Två nummer för 49 kr och en dvd. Sen retar det finstilta mig: 30 kr tillkommer för porto.
Det borde stått ”allt för 79 kr”. Eller är porto frivilligt tillval?

I ett kommande inlägg ska jag ta en titt i Världens vetenskap och se hur de presenterar sig där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar