söndag 10 oktober 2010

Annonsbilagorna som sällan blir lästa

De dimper ur morgontidningen nästan varje dag.
I det här fallet ur mitt husorgan Sydsvenskan.
Annonsbilagor om allt möjligt: hälsa, jobb, företag, kommuner, utbildning…
För läsarna går alla snabbaste vägen i retur till pappersåtervinningen utan att bli lästa.

Detta är medievärldens variant av bondfångeri.
Annonsbilagorna görs mest av fristående redaktionskollektiv.
Ibland kan tidningens egen annonsavdelning vara inblandad.
Alla utför de det lika dåligt.
Sällan vill tidningens redaktioner känns vid bilagorna.

Layouten är rörig. Dåliga bilder, ofta bara porträtt.
Märkliga typsnitt i rubriker och text som är ovant och svårläst för ögat.
Usla ”rubriker”, typ: Expansivt Malmöföretag störst på kvalitetssäkring av mjukvara.
Någon som blir sugen att läsa?

Oftast kommer annonsavdelningarna eller redaktionskollektiven till företagen med en idé om en bilaga.
Ibland kan kommunchefer själva få för sig att göra en bilaga:
Upptäck möjligheterna i expansiva Ekocity.
Och - faktiskt - häromdagen kom en ”tidning” som hette: Upplev Sjöbo!

Sen sitter cheferna och ser sig själva i tidningen.
”…Jo, där är ju mitt företag omskrivet. Och där är jag själv på bild.”
Få fattar att det aldrig nådde någon större grupp läsare.
Tidningen åkte direkt till pappersåtervinningen.
Annonsörerna och företagen kan lika gärna göra som Schyman: bränna upp pengarna.

Sidorna är alltid annonsmärkta.
En artikel kan finnas på ena sidan där något presenteras och på sidan bredvid finns en annons från samma företag!
Allt är långt ifrån journalistiskt skött.
I mängden finns artiklar som kan lyftas ut och gå i ”vanliga” tidningar.
Hela tidningar kan vara hyfsat bra. Många kundtidningar har fått ett rejält lyft på senare tid.

Här finns mycket att utveckla.
Men journalister vill inte riktigt ta i det här, inte gå över gränsen.
Annonsbilagorna har ett problem i att de inte får vara för lika tidningen de följer med. Det får inte se ut som en redaktionell produkt.

Jag mejlar chefredaktören Daniel Sandström (bilden) på Sydsvenskan och frågar vad han tycker om annonsbilagorna.

*Brukar du själv läsa dessa tidningar?
- Vår regel är att jag ska se dem innan de går i tryck. Alltså läser jag dem.
*Vad anser du om den journalistiska kvalitén i dem?
- Det är annonsbilagor och därför också vinjetterade som sådana.
*Vad tjänar Sydsvenskan på att distribuera tidningarna - eller göra dem själva?
- På rak arm kan jag inte svara på det i kronor, men det finns helt klart en marknad som vi behöver finnas på för att kunna finansiera verksamheten.
*Ställer Sydsvenskan några krav på hur dessa tidningar får se ut eller innehålla, med tanke på den egna huvudtidningen?
- De ska vara annonsmärkta. De ska vara inom ramarna för vad våra läsare kan acceptera. Jag har svårt att tänka mig en bilaga om, säg, vapen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar