söndag 13 oktober 2013

Värmland lockar med ännu en tidning

Omslagsbilden antyder en viss livsstil.
Insidorna visar en större bredd: människor, sevärdheter, företagsamhet, tillverkning, kultur, aktiviteter...

Magasinet LIVSSTIL VÄRMLAND vill visa hur attraktivt landskapet är.

Och då menas allt!
”Möcke bra” skulle kanske värmländske fotbollstränaren
Svennis sammanfatta det.
Kanske ändå lite för mycket. Det tar tid att ta till sig.
Vackert om ett fotbollslag i norra Värmland.
Naturbilderna i magasinet är vackra. Människorna är många, de ler och utstrålar harmoni. ”Folk blir golvade av skönheten och de vänliga människorna” skriver krönikören Jonna Bergh. En jämförelse görs också med Florens, som ger hjärtklappning och yrsel inför det vackra. Värmlands syndrom kallas det.
Mycket tillverkas i Värmland.
Jag stör mig på att det saknas bildtexter under bilderna. I journalistiken är det en grundregel med bildtexter. Rubriken och bilden med bildtexter är de första signalerna för att fånga in läsaren. Här avgör denne om det är intressant att gå vidare. I infomagasin är trenden att det inte ska vara bildtexter. Risken är då att det bara blir en bläddertidning.
Nya värmlänningar berättar om hur de trivs.
Textsidorna ger ett lite blekt intryck för ögonen. Texten skulle mått bra av en högre grad och lite mera svärta. Texterna är korta, bra luft mellan raderna och kan bli lätt att ta till sig.
En översättning till engelska läggs till varje artikel. Tyvärr i det ännu blekare typsnittet seriffer.


Jag undrar om det inte varit bättre att satsa på en kraftfull svensk variant och en separat till engelskspråkiga läsare. Magasinet hamnat lätt mitt emellan.
Nu verkar det inte bara vara svenskar som fångats av landskapet. En holländsk familj blev så tagna att de insåg att det var här de ville leva. Flyttlasset gick och det har hållit i sju år nu.

Flera kändisar hyllar landskapet.
Många andra hyllar landskapet, flera är kändisar som har rötterna där - men som ändå flyttat.
Livet verkar alltid ordna sig för de som är kvar. Jobb skapas, mer än med ett känt kaffe i lila förpackning. Kreativiteten blomstrar, vilket flera reklambyråer upptäckt och valt att slå sig ner här.
Vattenlivet är rikt på flera sätt med 512 sjöar och på vintern går det att åka långfärdsskridsko på bland annat Grumsfjorden.
Lite charmigt är det för de som på sommaren pendlar med båtbuss på Klarälven eller Vänern in till jobben i Karlstad.

Tjusigt att ta båten till jobbet.
Mycket handlar om fritiden. Det kommer fram i bilder och med människor. Layouten är stram och enkel. Rubriker läggs antingen enkelt överst på en sida eller fälls in som en vit ruta i en bild. Att engelsk text måste in ger begränsningar i utformningen.
  
Värmland går på offensiven med tidningar. Nyligen skrev jag om Magasin Värmland, en snygg tidning, lite mera journalistik, som också vill lyfta fram landskapet.
Livsstil Värmland är mera information som vill samla allt. På 132 sidor blir det väldigt mycket. Tjockt och påkostat. Stramt och fint. 30 000 exemplar. Magasinet tävlar om att få Publishingpriset i gruppen infomagasin.

KOMMANDE: Allt om tidskrifter kämpar också om ett Publishingpris - och om ett svensk-franskt tidningsäventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar