torsdag 10 oktober 2013

Inte samma fläkt som i ishockeyrinken

Skellefteå är lite mera än ishockey.
Stan vill synas på flera sätt, ge idéerna plats, lyfta fram affärsidéer, kreativitet, hängivenhet och norrländsk livsglädje.
För det har kommunen gett ut en specialtidning:
SKELL
EFTEÅ

Bästa bilduppslaget.
Visst kan de mera än med klubba och puck.
En isländsk kock satsar på en gourmetkrog invid älven, en sexbarnsmamma har fastnat för yoga och vill starta ett hälsohus, en familj satsar på eget gårdsmejeri där de tillverkar ost och flera andra visar sin framåtanda.


Tungt presenterat.
Kreativiteten ska spira, men hur blir man kreativ? I en längre artikel vill tidningen visa vägen dit, men lyckas inte riktigt med det. Just här hade det behövts kreativitet för att presentera det lättsamt och flyhänt. Nu blev det tungt. Samma kan jag säga om ämnet med rubriken ”Internationell konferens med en familjär känsla”. Tyvärr inte läsinspirerande.
Bilder i kollage.
Men livsglädjen och utstrålningen kommer fram i de andra reportagen, främst i bilderna på personerna.
En trend jag ser i den här typen av infomagasin är att bilderna läggs tillsammans i ett kollage utan förklarande bildtexter. En sak jag inte helt vant mig vid, då bilder kan behöva en förklaring.

Tomt på näst sista sidan.
Artiklarna om yogamamman och gårdsmejeriet är bra och visar inspiration, men texterna kunde varit kortare. Texten har liten grad och det påverkar. Lite lättas det upp med stort avstånd mellan raderna.
Pappret är matt och blekt, en typ jag kan gilla, men här det kanske i tjockaste laget och ger lite kartongstuk och mindre tidning.
Lite snopet är det när näst sista sidan är blank. Känns som om något fallit bort.


Bra reportage, men kunde presenterats rappare.
Jag tycker inte materialet är rätt presenterat. Layouten kunde utnyttjats bättre och fått större slagkraft. Nu är tidningen gjord av en kommunikationsbyrå och då kommer sällan den journalistiska spänsten fram. Det kunde varit mera fart och fläkt - som på ishockeybanan.

Skellefteå är en av tidningarna som kämpar om Publishingpriset i gruppen Infomagasin. Kanske är det en vinnare. Konkurrenterna verkar lite tunga.
På måndag ska jag titta i en annan som tävlar i gruppen: Livsstil Värmland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar