tisdag 29 oktober 2013

Ingen vann - kvällstidningar lika som bär


Storm, MFF, guld - Aftonbladet och Expressen.
Fem saker som dominerade tisdagen.
De båda kvällstidningarna kämpade om att vara bäst med de två säljarna.
Ingen vann. Oavgjort, tycker jag. Mycket lika som bär.



Nu tittar jag bara på fotbollen. Mycket storm där också.
Expressen sydsvenska edition heter Kvällsposten. Där satsade de lite mera än i riksupplagan.
Skillnaden markeras redan på förstasidorna.
Aftonbladet har stormen. Kvällsposten fotbollen. I riksupplagan hade Expressen stormen - med samma rubrikord som Aftonbladet!

Kvällsposten - bild utan rubrik, men pokal infälld.
Vad jag reagerar på är att de bygger upp allt likadant: bilder, rubriker, layout. Kan det bero på att ingen vågar sticka ut och vara annorlunda - eller den provocerande tanken: att ingen kan…När det gäller bilder är mycket låst. Fotograferna fångar samma situationer. På redaktionerna väljes de förväntade bilderna - kanske för att de passar till de redan skrivna rubrikerna och den valda layouten…
Aftonbladet


*Bilderna:
Aftonbladet hade på omslag och första insidorna en spelare sprayad i guldfärg, cigarr i munnen och sprutande 
champagne. Vi har sett det ”hundra gånger förr”. Ett medvetet valt tema. I småbilder visade de att de kört samma tänk i sju år! Dags för något nytt åttonde året.
På övriga sidor hade AB inte någon riktigt bra dragarbild. Text och många småbilder plottrade sönder sidorna. Ingen riktigt rak layout.


Kvällsposten
Kvällsposten öppnade hårt: Uppvikt fram- och baksida med en dragarbild när publiken stormade
Kvp: Ingen festglädje
planen. Tre mindre bilder visade förloppet vid inrusningen. Ingen rubrik förstörde bilderna. Kraftfullt.

På insidorna valde de att på två uppslag dra stort på en bild. Det förväntade: jubel och champagne. Uppslaget med festbilderna plottrades bort - och på dragarbilden såg ingen glad ut. Närmast begravningskaffe...
Aftonbladet
*Rubrikerna:
Hallå: måste de göra det likadant? Stora versaler, ofta samma ord, guldfärgat.
Varför byter ingen rubrikstil, tar bort guldfärg, söker nya ord? De vet ju i förväg hur konkurrenten tänker.
Ingen rubrik var bra - om någon kan kallas rubrik.
Aftonbladet
Krigsorden som används är mera vinjettord. De små underrubrikerna är pratiga utan kraft. Läser ingen längre texterna, tittar på bilderna, tänker kreativt?
Jag kan ge AB plus för rubriken ”Vinnare i HIMMELSBLÅST”. En ordlek utan att de markerade ”himmelsblå”.
Kvällsposten
*Guld:Kvällsposten har GULD i rubrik och vinjetter 19 gånger. Ordet har tjatats sedan i januari varje gång MFF spelat. Sen höststarten har det körts vid varje match, ofta 3-5 gånger på varje uppslag.
Aftonbladet hade GULD 14 antal gånger. Det vinner de på - ju färre desto bättre. Varenda läsare vet ju vad det gäller.
Kvällsposten: Norling kvar
*Vinklingarna:
Aftonbladet: Norling kvar
Alla hade samma. Guld, champagne, fest, jubel, Norling, vägen till målet, truppen, nyförvärven.
Kvällsposten avsatte Norling redan i somras - nu vänder de det till att han ska vara kvar.

Aftonbladet har en forward som tänkt nyförvärv, Kvällsposten en vänsterback.

Kvällsposten

Alltför kritisk syn? Som att jämföra Ica med Coop och se att de har samma varor? Läsare köper kanske inte båda kvällstidningarna och jämför inte på samma sätt.
Eller är det ett pålitligt koncept som säljer? 
Jag efterlyser dock en tidning som sticker ut, vågar vara annorlunda - och att det säljer bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar