måndag 7 oktober 2013

Tungt och påkostat om Kullahalvön

Prisad i fjor och nominerad till nytt pris i år.
Då måste det förstås vara en bra tidning. 
Visst - magasinet Kullaliv imponerar på flera sätt.

Snygg, tjock, tung, 100 sidor - och gratis.
Ett påkostat magasin för folket på Kullahalvön, vilket innebär  11 500 hushåll i Höganäs kommun och ytterligare några tusen kring Helsingborg. Dessutom till anläggningar som drar turister och de bör vara ganska många på halvön. Posten delar ut tidningen, så brevbärarna bör ha haft ett tungt jobb.

Pappret är tjockt, matt och ger Kullaliv en stark profil. Många fina bilder lyfts fram i en snygg layout. Texterna har ett större avstånd mellan raderna, vilket gör det lättläst.
Bilder läggs ofta i ett kollage på en sida. Bildtexter saknas, kanske för att det inte passar in i den grafiska profilen. En miss, då ögat ser något i bilderna som kräver info. En omvänd miss är i reportaget om raw food där recepten lagts i bilderna och gjort det onödigt svårläst.

Redaktören Liselotte Fritz har lagt ner ett stort jobb och skrivit de flesta artiklarna.
Hotelldrottningen i Mölle, Eva Dahlberg, delar största utrymmet med Leif Krantz, som skapade tv-serien Kullamannen, i en intervju innan han gick bort. Annat är vackra trädgårdar, musikliv, en ovanlig pizzabagare och en man som bor i en mölla.
För folket på Kullahalvön är kanske inget nytt. De bör kunna sin närmiljö.

Alla företag i regionen verkar ha annonserat. Höganäs kommun får några egna sidor och vandringsleden Kullaleden är ett tema. Allt smygs in på ett bra sätt. Bilderna och reportagen får dominera och ger intryck att det är ett magasin att läsa.

I fjor fick Kullaliv Publishingpriset som bästa medborgartidning. I år är den nominerad i gruppen Fack/Specialtidningar. "Tuff konkurrens", säger Liselotte Fritz.
Många regioner verkar tävla mot varandra och satsa på magasin för att lyfta fram livsstilen, människorna och företagsamheten. Nyligen berömde jag magasinet Värmland.
Kullaliv är påkostad, snyggt förpackad och en stark förebild på hur man gör det på rätt sätt.

INLÄGG I VECKAN:  
*Skellefteå vill också ha Publishingpris.
*Magasin som sågades av mig fick pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar