onsdag 29 januari 2014

Stramt och tungt när DN gör nystart

Stort och glassigt varje lördag.
Dagens Nyheters nya lördagsmagasin blänker i pappret.
Men innehåll och form blänker inte lika mycket.
Stramt och traditionellt och stora påkostade annonser. Men inget nyskapande.

Magasinen brukar locka mest kvinnliga läsare.
DN lördag verkar vara männens tidning och läsning.

Åtta sidor inleder om en övning med Sveriges elitsoldater.
Inte blir det lättare i nästa reportage med nästan bara text om att Facebook fyller tio år.
En tung start.
Reportage om elitsoldater - manlig läsning.
Första reportagesidan är dock mycket kvinnlig - en designer visar sin garderob med mycket spets, tyll, chiffong, volanger och pasteller. Bredvid ligger en annons för kombibilar.
Nästa sida är en svårtolkat grafik över höger- och vänstertrafik i världen - och bredvid ligger en annons för ett flygbolag där värdinnan lockar med att passageraren blir ompysslad.
En märklig mix. Annonserna hade nått fram bättre om de varit omkastade.
Jag saknar motor och bilar vilket nog borde varit med. En stor bilannons till finns.

Lotta har trevligt vid bordet.
Omslaget med Lotta Lundgren på middag visar att hon bjudit in en manlig reporter till ett samtal om mat. Läsningen var lättsam och bilderna här var de bästa i hela magasinet.
Annars är bilderna mest lite större än frimärken och kopplade till mycket text.

Tips om Thailand.
Några sidor mat, med en överdrivet stor bild på koreansk pyttipanna och fem stora annonser för vin.
En resguide till en orörd del av Thailand och en halv sida om mat i Vietnam.
Ingenting känns nytt. Mat, vin och resor och en personintervju innehåller alla sådana här magasin.

Tungt om Facebook.
Hela formen är mycket stram.
Jag tycker DN borde tagit ut svängarna, gjort det lättsammare och lekfullare. Pappret och formatet ger utrymme för det.
Nu blev det ytterligare ett magasin som är lik de andra som vänder sig till samma grupp läsare, typ DI weekend och även Svenska Dagbladets magasin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar