onsdag 1 januari 2014

Medieåret 2014: samma som i fjor med högre tempo



”The same procedure as last year…”
Min prognos för 2014 om tidningar blir densamma som för 2013 - men allt sker med lite högre tempo.
För 2013 spådde jag…


…att Sydsvenskan och Dagens Nyheter skulle samarbeta mera.

Inte så mycket skedde i fjor - men i år blir det mycket.
Sydsvenskan flyttade vid årsskiftet till nya, mindre lokaler. DN:s nya organisation träder i kraft. Nu kommer samarbetet i skarpt läge. Närmast blir det vid OS i Sotji. Under året kommer med stor sannolikhet motor, resor, mat, vin, utrikes, riks/inrikes och mycket helgläsning, att bli samma i båda tidningarna.

…att tidningar om hus, hem, inredning och motor skulle få det svårt.


Det stämde. Isabellas och Automobil har lagts ner. Ett förlag har gått i konkurs. Segling och också lagts ner.
Trenden fortsätter i år. Någon till kommer att läggas ner eller gå ihop med en annan.

Mat finns det för mycket av också, inte mist i tv. Tidningen Mat & Vänner har lagts ner. Någon till ryker i år - eller minskar utgivningen. Hunger och Äkta mat är två nya som kommit. Ska bli spännande och se hur de klarar sig.


…att
flera tidningar skulle gå ner i storlek.
Ett A4 klipps lite på höjd och bredd och får en spännande storlek.   I form är en som gjort så. Flera följer i år.


…att de klassiska familjetidningarna skulle klara sig bra.

Inget tyder på annat än mindre minskningar. I år måste de tajta till redaktionerna, jobba effektivare med mindre personal.

…att Amelias tidningar tappar lite i framgångsvågen. Även här är det minskningar. Intressant är att se vad som händer när Amelia själv trappar ner sitt engagemang. Kan ”arvtagarna” utveckla?


…att kundtidningar skulle bli flera och bättre.
Så skedde. Flera gjorde nysatsningar, några helt nya dök upp. Och förlagen som gör kundtidningar får uppdrag att göra material dagstidningar. Spoon gör featurematerial till SvD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar