tisdag 7 januari 2014

Djärv magasinsatsning om tv

Television. Bara TV - inga tablåer.
En baby som tittar upp med gapande mun och handen på en läsplatta. Några små svårlästa svarta rubrikplattor i botten.
Vad säger det omslaget?
För en tidningsnörd kan det väcka nyfikenhet. En vanlig läsare sveper nog förbi med blicken över alla andra magasin i hyllan.


Television är ett nytt litet magasin som fångar vad som finns bakom och kring det som visas i rutan.
Jag hyllar gärna det här tidningsformatet, ett A4 klippt på både höjd och bredd, matt papper, rak layout men ändå lekfullt.
Vägledande här är Filter. Alla tidningsnördars våta dröm är att göra något liknande.


En trio entusiaster bestämde sig för att tv är ett intressant ämne för en sådan tidning. De har fått många att bidra med artiklar, helt utan ersättning.
De har gjort ett bra jobb - om den intresserade målgruppen av läsare finns. Tv är det varje dag i tidningar, främst kvällspressen som följer upp såporna.
Television bryr sig inte om detta.


Babyn med läsplatta på omslaget får sin förklaring i några intressanta artiklar på insidorna.
Bilden ska illustrera att en helt ny generation hoppar av tv:n och går direkt på youtube. Små barn tittar på tecknade serier i läsplattor. I youtube finns de nya stjärnorna, unga personer som gör sina egna inslag på enkelt sätt. Webb-tv, främst från kvällstidningarna, växer också starkt. OS i Sotji väntas bli ett stort lyft för webb-tv.
I dag gäller det att ligga online i tv och mobilen.


En bred mix ges bakgrunder till det som syns i rutan: Program som förändrade tv-tittandet, hur inspelningen av På spåret går till skildras, Leif Andrée fångas påpassligt när Stjärnorna på slottet samtidigt visas, kritikernas roll kommer att förändras, en lättsam analys av program som passar olika sinnesstämningar…
Ett längre inlägg visar att även Afghanistan har tv-idoler och en kortare analys av tv i Australien.


Magasinet är smidigt i handen, lätt att läsa. Texten har liten grad, men bra svärta och blir därmed tydlig.
Däremot reagerar jag mot de versala rubrikerna i svarta plattor (bild ovan och t h)
Det måste de gör något åt.
De stora huvudrubrikerna är ok, men de små är extremt svårlästa. Liten, klämd stil i vitt i svarta plattor - nej så får det inte vara.


Fyra gånger om året ska magasinet komma ut. Då gäller det att hitta många köpare och prenumeranter. Annonserna ger inte mycket i första numret - bara två och en halv sida.

KOMMANDE INLÄGG:
En ny serie intervjuer med tidningsformgivare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar