måndag 27 januari 2014

Intervju tidningsdesigner: Johanna Jonsson

I en intervjuserie ger kvinnliga tidningsdesigners sina tankegångar kring hur en tidning görs om.
I dag: Johanna Jonsson.

"Nätet är som att stoppa
handen i ett evighetsskafferi"
  Vad fick dig att börja med tidningsdesign?
- Jag ville bli reklam-AD och sitta klädd i röd byxor med fötterna på bordet, på en stor byrå i ett dyrt kvarter. Men under tiden  jag pluggade, på Designskolen i Köpenhamn, tröttnade jag på att jobba med varumärkeskommunikation (bara genom att göra skoluppgifter) och blev istället intresserad av att göra saker som man kunde bläddra i, och dessutom skriva egna saker i.

Har du några förebilder - tidningar eller personer - som ger dig inspiration?
- Jag hade. Nu blir jag mest trött av inspiration. Eller också kommer den från helt oväntat håll - nästan så att jag inte fattar att det är inspiration. Förr älskade jag franska Vogue. Och för jättelängesen Dutch. Och en tidning som hette the Fashion.  Och
gamla gamla Rollingstone. Min absolut största favorit av tidningar är och förblir dock Vogue Casa – inte för att jag vill göra en tidning som ser ut som den, utan för att jag vill bosätta mig där i. 

Kan du se någon skillnad i manlig och kvinnlig syn på formgivning? 
- Ja! Om den är av hög kvalitet finns ingen skillnad, men lite småtrist form gjord av en man är ofta plattare, snålare och en lite småtrist form gjord av en kvinna är ofta överarbetad. 

Vilka är de första signaler du fångar in när du tittar i en tidning?
- Helheten. Pappersval, loggan och hur man behandlat typsnitten. Bildspråket förstås, allt kommer samtidigt, det går på en sekund. Det är förmodligen ingen skillnad på hur snabbt man får ett första intryck som tidningsmakare och som vanlig konsument. Men vi som jobbar med tidningar kan snabbare sätta ord på var kvalitén brister, eller lyfter. Varför man väljer, eller väljer bort, en tidning.

Vad är det vanligaste du vill göra mera lättfångat?
- Det viktigaste är att förstå var artikeln börjar och varför det ens är en artikel. Alltså vinkeln. I Vi Läser ska det vara mycket litet motstånd mot just detta. Det är förstås väsentligt i alla produkter men det går ju att göra lite mer subtilt än vi gör just här.

Vad kan internet ge för inspiration för papperstidningar - och tvärtom?
- Man slipper helt enkelt promenera till Pressbyrån, hela världens tidningar finns bara ett par klick bort. Coverjunkie är bra till exempel. 
- Det går nästan inte att sammanfatta hur nätet inspirerar oss. Det är som att stoppa handen i ett evighetetsskafferi.

Säg ett drömprojekt du skulle vilja ta tag i?
- Jag skulle vilja göra en absolut introvert produkt. Tillsammans med en feministisk romantisk fotograf – och en likaledes redaktör. Poesi och power i samma andetag, för alla oss som behöver mer av det. 

FOTNOT: Johanna Jonsson är Art Director på tidningen Vi läser och belönades 2013 med utmärkelsen årets AD. Hon har tidigare arbetat med bland annat DV Mode och DV Man, grundat och formgivit modetidningarna Litges och Vestoj, föreläst om modefotografi och praktiserat hos Joel Berg på La Republica i Milano. På fritiden studerar hon till biodynamisk trädgårdsmästare.

* Detta är sista inlägget i en serie intervjuer med tidningsdesigners.
Före jul var manliga med, efter jul sex kvinnliga.
I VECKAN: Syn av Dagens Nyheters nya glossy magasin på lördagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar