torsdag 16 januari 2014

Intervju tidningsdesigner: Agnes Dunder


I en intervjuserie ger fem kvinnliga tidningsdesigners sina tankegångar kring hur de formar en tidning.
I dag: Agnes Dunder.

"Infografik på nätet skulle jag
vilja se mer av i tidningsform"

Vad fick dig att börja med tidningsdesign?
- Jag började som sportreporter och kombinerade skrivande med redigering som många sportjournalister gör. En dag insåg jag att jag tyckte att det var mycket roligare att layouta tidningen än att skriva i den och på den vägen är det. Jag vidareutbildade mig inom grafisk formgivning och hamnade där jag är i dag, vilket jag stortrivs med.

Har du några förebilder - tidningar eller personer - som ger dig inspiration?
- Priest + Grace gör fantastiska produkter. Deras fotbollstidning Howler kan jag inte få nog av. Varken som fotbollsnörd eller designnörd. Det bläddas även mycket i Jamie, The Simple Things, Bloomberg Businessweek och Wired hemma hos mig. Och så måste jag ju få tillägga - hur töntigt det än låter - att jag inspireras otroligt mycket av mina kollegor vid skrivborden runt omkring mig på Content Innovation.

Kan du se någon skillnad i manlig och kvinnlig syn på formgivning?
- Nej, absolut inte. Däremot finns det en tydlig skillnad på vad formgivare tror att män och kvinnor vill ha. Frågan är om det inte är lite överdrivet.

Vilka är de första grafiska signaler du fångar in när du tittar i en tidning?
- När rubrik, bild och grafiska moment skapar en helhet som ger något mer. Jag blir otroligt glad när jag ser form som visar att skribent, redaktör, fotograf och formgivare har arbetat som ett team och jobbat ut en idé tillsammans från skisstadie till färdig produkt. Men så är jag ju också journalist i grunden och har svårt att blunda för tråkiga rubriker eller oinspirerade bildlösningar och bara se form. Det är helheten som gör det.

Vad är det vanligaste du vill göra mera lättfångat?
- Det enkla svaret är nog allt som är tråkigt eller för mig obegripligt. Jag är väldigt svag för faktarutor, grafik och korta sammanfattningar. 

Vad kan internet ge för inspiration för papperstidningar - och tvärtom?
- Det finns mycket vacker infografik på nätet som jag gärna skulle vilja se mer av i tidningsform. Dessutom tror jag att alla de poddar som dykt upp under de senaste åren är en fingervisning på vad för typ av journalistik som många unga saknar i dag. 

Säg ett drömprojekt du skulle vilja ta tag i?
- Jag är väldigt glad att Patrik Johansson och Erik J Ström startade tidningen Bandyportföljen under 2013, annars kanske jag hade varit tvungen att göra det. Nu kan jag i stället attraheras av tanken på ett djupgående kriminalmagasin. Vad gäller befintliga svenska produkter så hade det, så klart, varit kul att få göra om formen på Filter eller Offside.

FOTNOT: Agnes Dunder jobbar på Content Innovation och formger och arbetsleder några av byråns uppdrag som Modern Psykologi, Språktidningen, Book&Dreams, Internationella Studier och Hemma med Ernst.
Agnes har erfarenhet som sportreporter på Expressen, Kvällsposten och Upsala Nya Tidning.

PÅ MÅNDAG: Anna Ågren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar