torsdag 21 mars 2013

Snyggt förpackat - men bara bostadsbyggen

Den damp ner på hallgolvet med posten:
Moderna hem.
Ännu en tidning i en överetablerad nisch…
Titeln kände jag dock igen.


I vit text, nästan helt osynligt skymtade ”Riksbyggens bomagasin med bostäder i hela landet”.

Och det var inte den jag tittat i förut. Den förra varianten kallade jag mer för en produktkatalog (bild längst ner).
Jag får säga samma om Riksbyggens variant.

Kommande lägenhetsbyggen

52 sidor hittar jag en text som kan kallas redaktionell:
Bo Rappne, som nästan alltid finns i en sån här tidning, skriver om hur grannar i ett område lyckades skapa en hel
blomsteräng.
Resten var Riksbyggens kommande bostäder.
På fyra sidor kläms dock in om balkongliv och om hur väggar kan dekoreras med olika saker -  rak info om prylar, priser och inköpsställe.

Sett efter omslaget skulle jag kunna kalla det vilseledande.
Omslag och rubriker ger en klar signal om heminredning
Titeln kan vara registrerad av någon annan.
Men allt är bara en reklambroschyr.

Fina inredningsbilder.
Riksbyggen gör det dock snyggt.
Formatet är lite annorlunda och känns spännande.
På 14 sidor finns också inredningsbilder som inte skiljer sig så mycket från ”riktiga” heminredningstidningar.
Säkert frestar det till någon av de kommande bostäderna.

Annan tidning - samma namn

Den här mixen av katalog och reklam, som flera företag satsar på, växer och närmar sig mera kundtidningar. Ofta blir de ett hot mot etablerade magasin.
Om Riksbyggen lägger in lite mera redaktionellt material i sin Moderna hem, så kan den nog locka många läsare.


PÅ MÅNDAG: En uppfräschad tidning med Mersmak...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar