torsdag 7 mars 2013

Gammalt blir nytt i trendigt vintage


Vintage.
Ordet dyker upp allt oftare om möbler, kläder och prylar.
Vintage är en tidning som fångar in trenden.
Med glada färger på omslaget, 50-talslook och Elsa Billgren i smårutig klänning och kolorerat ansikte, så är tonen fångad och tidningen sticker direkt ut framför läsaren.

Expressen ger ut Vintage som en av många massproducerade magasin.
Riktig ny är tidningen inte, den har kommit förut.

Vintage om bilar.
Nyheten är mera att det här numret gjorts av en speciell redaktör.
Kritik har riktats mot att Expressen bara kopierar andra befintliga tidningar.
Vintage finns redan som titel av ett annat förlag. En riktig grabbtidning om äldre bilar.
Expressens Vintage har kvinnlig ton så det nästan doftar om det.

Vintage har blivit en trend. Ordet står för något som är använt eller bättre begagnat.
Vintage pumpas in fem gånger i rubriker på omslaget och i nästan alla rubriker på de första insidorna.
Och nu ser jag att jag redan skrivet ordet sju gånger!

Som mode i vilken tidning som helst.
Inte mycket i tidningen gammalt och slitet.
Nästan allt som visas är nytillverkat efter en äldre stil.
Visst finns någon sliten möbel som snyggats till, annars är det nytt - nästan som en reklamkatalog över prylarna: vem som tillverkat, priset och var de säljs. Vissa sidor är som annonser.
Fem sidor är som en modekatalog.

Elsa Billgren - som i ett dockhem.
Däremellan artiklar med personer som visar sin livsstil.
Elsa Billgren verkar leva i ett helt gammaldags dockhem.

Kändiskrögaren Marcus Samuelsson visar sin lägenhet i New York.
Ett ungt par med en lägenhet i superläge, inredde i vintagestil.
En kille har en butik med de rätta kläder.

Marcus Samuelsson i New York.
Två tjejer driver ett kondis i stil från en annan tid.
Butiker i London säljer de rätta grejerna. 


Och så finns det mat. Vintagestuk är tydligen fransk bistromat.
Jag hade gärna sett klassiskt helsvenskt: Raggmunkar med knaperstekt fläsk och rårörda lingon. Äkta rotmos med fläsklägg och senap.
Men det är kanske lite tjusigare med ”svarta oliver med herbes de Provence.”


Lite mycket annons för prylar.
Magasinet har två viktiga signaler som jag tycker en ny tidning ska ha som vill skapa profil:
Limmad rygg och matt papper.
Snyggt är det och mest lättläst. Jag kan klaga lite på bildtexter som göms i bilder och att det blir onödigt svårläst med tunn vit text i en ljusblå platta.
Vintage har  lyckats fånga trenden med rätt form, papper och innehåll.
Låt vara att jag kan tycka det är mycket annonskatalog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar