måndag 25 mars 2013

Smakligt men lite blekt om mat

Smakar en tidning mer om den är tjockare?
Och dessutom att Mersmak blir särskrivet Mer Smak?
Coop försöker trollerinumret med sin konsumenttidning.
Den heter Mer Smak.

Första intrycket är att den går i min smak.
Pappret är matt och blekt, något som jag tycker en tidning ska använda när den vill skapa lite egen profil.
Och visst lyser den upp lite jämfört med den förra varianten.

 
Omslaget är ljust och fräscht med signaler om vår och sommar.
Bilderna ger ett mjukt och skönt intryck.
Rubrikerna är diskreta, i flera fall mycket små, och slår inte ihjäl bilden
Klart bättre än det gamla.


Vid genomgången blir jag lite tveksam.
Texterna ser bleka ut och då själva typsnittet som används till recepten. Visst går det att läsa, men är svagt och går inte rakt in i ögonen.
Svårare blir det med en bakgrund i grönt, rosa eller blått.
Typsnittet en variant av sans seriffer - min käpphäst för att klaga.


 
Att texten känns blek är märkligt eftersom det är tidningen Vi som gör nya Mer Smak.
Både Vi och Vi läser har jag hyllat förut just för att de är lättlästa med utmärkta typsnitt.
Lite mer svärta i recepttexterna hade inte slagit ihjäl tidningens ljusa och luftig intryck. I gamla Mersmak var recepten lättare att läsa, kanske beroende på själva pappret.


 
En mattidning brukar mest innehålla läckra bilder och recept. Så även i Mer Smak. Jag hittar tre andra reportage: deckarförfattaren Mari Jungstedt bjuder in i sitt kök, Kreta har många smaker att bjuda på och en mejerist hyllar Coops fil.
Här är texterna ok, även om jag gärna hade sett lite högre grad.

Konkurrensen är tuff mellan tidningar om mat. Mer Smak sänds hem till Coops trogna kunder. Närmaste konkurrent kan vara Icas Buffé. Där är texterna lättare att läsa.

Coop har förlorat mycket i matmatchen mot Ica som har rolig tv-reklam och kanske är roligare att handla hos också.
I tidningsmatchen tycker jag Mer Smak tar ledningen, trots mina synpunkter.
Den är ljus, fräsch och ger lite förväntan att det trots vädret blir en vår och sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar