måndag 4 mars 2013

"En tidnings lokala känsla får aldrig försvinna"


Dagens Nyheter är en av fem tidningar som fått pris som en av världens bäst designade tidningar.
Det är Society for News Design som delar ut priserna varje år.


Rickard Frank är designutvecklare på Dagens Nyheter och han har förut fått priser för sin formgivning, bland annat för Trelleborgs Allehanda, där han varit chefredaktör.

Rickard Frank - prisbelönad formgivare
*Grattis till utmärkelsen! Hur vill du själv beskriva DN:s förnyelse det senaste året?
- Stärkt identitet genomgående i allt vi gör. En design som hela tiden stärker upp innehållet och berättandet. Kontraster och stor variation där olika typ av innehåll presenteras på olika sätt.

*När jag ser de tyska prisbelönade sidorna så ser de ut som de alltid gjort med enorma textblock, ofta utan mellanrubriker. Varför förändras aldrig deras stil?
- Alla länder har sina traditioner och läsarna gillar sina tidningar just därför.

*I dag styr ekonomin och många tidningar samordnas i en grundbas och byter bara vissa lokala sidor. Känns det inte hämmande och begränsar all kreativ förnyelse?
- Absolut, det är den snabbaste vägen till att bli nedlagd. Den lokala känslan får aldrig försvinna. 

*Du samordnar nu DN:s och Sydsvenskans gemensamma sidor. Blir det någon större skillnad i utseenden på sidorna mellan Stockholm och Malmö då?
- Det stämmer inte. Dagens Nyheter och Sydsvenskan har inte några gemensamma sidor (se föregående svar). Vi kommer att göra ett fåtal gemensamma temamagasin (Resor, Mat etc) under året som har utgått från Sydsvenskans grundform, men där varje tidningen har sin egna stil i de större grafiska inslagen.

*Ett liknande exempel är hur Expressen helt slätat ut Kvällspostens profil. Påverkar inte sånt här läsarna?
- Svårt för mig att svara på. Jag har inte följt Kvällsposten på så nära håll att jag kan se förändring. Som jag svarade tidigare så måste den lokala profilen alltid bevaras och vårdas.

*I lilla Trelleborgs Allehanda har du skapat en lätt och uttrycksfull layout. Varför går inte den stilen hem i en större tidning?
- Det tror jag skulle fungera alldeles utmärkt. Trelleborgs Allehanda är ju som en blandning av Sydsvenskan och Dagens Industri ungefär.

*Om du fick fria händer, helt utan påverkan, att skapa en dagstidning - hur skulle den layouten skilja sig från dagens?
- Högre kvalitet och färre måsten.
 

*Nämn någon svensk dagstidning och någon månads/veckotidning där du uppskattar formen.
- Jag befinner mig just nu i Danmark på juryuppdrag för SND/s och en spaning härifrån är att de norska veckomagasinen är väldigt spännande tidningar. Dagbladets Magasinet, VG:s Helg och Dagens Næringslivs D2 inspireras jag mycket av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar