fredag 4 januari 2013

Medieåret 2013: Thomas Mattsson, Expressen


Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, alltid med i debatten om papperstidningar och engagerad i sociala medier.
- - - - - - - - - - -

"Expressen är positiv till alla samarbeten som gynnar oss"

Thomas Mattsson
* Kommer Expressen att gå förbi Aftonbladet i upplaga under året?

– Det tror jag att vi redan gjort, vi har i alla fall varit om flera månader. Vi har inte helårssiffror än, men vilken tidning som är störst varierar lite från vecka till vecka och man kan i alla fall konstatera att kvällstidningarna idag är ungefär lika stora. Om man som mediehus har ambitionen att ha en stor publik i alla kanaler är också tidningens upplaga och räckvidd viktig, och därför har vi fokus också på den tryckta editionen samtidigt som vi gläds åt framgångarna med exempelvis tv-innehållet och mobilsajten.

* Har du någon lösning på att kunna ta betalt på nätet?
– 2013 kommer vi nog att se alla modeller i tidnings-Sverige: sajter som stängs helt som The Times, sajter som stängs delvis som New York Times, sajter som tar betalt för enstaka artiklar som Aftonbladet. Det finns inte en lösning och oavsett vilken modell som fungerar bäst nu, så ska vi komma ihåg att vi bara haft mediesajter i cirka 20 år och den här branschen är 200 år gammal. Så det lär nog dröja innan det satt sig helt.

* Kommer DN/Sydsvenskan/Expressen att inleda närmare samarbete?
 – Jag kan bara svara för Expressen och vi är positiva till alla samarbeten som gynnar oss, senaste veckorna har vi ju presenterat nya samarbeten med TV4 och Spotify och vi kommer med fler satsningar. Men det är viktigt för oss att ha kvällstidningsfokus, Expressens framgång – vi har gått med vinst varje år sedan 2003 – är ju att vi samarbetar prestigelöst men med Expressens bästa för ögonen.

* Se två år framåt - var står din tidning då?
– Störst i print och en tydlig utmanare digitalt. 
* Vilka råd har du till unga nyutbildade journalister?
– Jobba hårt, ät lunch, jobba hårdare, ät middag, slutför sedan alla jobb bättre än alla andra. Typ. Det här är världens roligaste jobb – men det är viktigt, det påverkar många och det är därför ett stort ansvar att vara journalist. Den ynnesten ska man inte slarva bort med låg ambition. Sista citatet får alltid den som är sist kvar. Första bilden får den som är först på plats. Man kan formulera sig vackert om det här yrket, men i grunden handlar det om att den som vill mest kommer att leverera bäst.

 * Hur viktigt är det att journalister är aktiva i Facebook och Twitter?
- All intake är bra. Sociala medier kan vara bra för nyhetstips och interaktivitet med publiken, men man måste också vara väldigt källkritisk. På Flashback och andra undervegetationssajter är det många som skriver anonymt, och man kan i princip utgå ifrån att den som inte agerar öppet har något att dölja - oftast sanningen.

PÅ MÅNDAG: Patrik Hadenius, Språktidningen.
I går: Olle Lidbom, Vassa Eggen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar