onsdag 16 januari 2013

Medieåret 2013: Björn Björnskär - bloggare


Papperstidningar får det tufft - men allt är inte allt nattsvart. Samarbeten och lite nya grepp väntar.
Tidningsledare har sagt sitt i en serie inlägg.
Och är är min analys.    
- - - - - - -  

"Lösning för tidningar: mindre format och en udda nisch"

*Vilka tidningar tror du kommer att läggas ner/slås samman under året?

Spåman
- I tidningshyllorna finns för många inom hus, hem, inredning och motor.
Satt jag på ett förlag med någon sådan tidning skulle jag gå ner i storlek - format som Filter, Språktidningen, Bruno - om alternativet är nedläggning/

sammanslagning.
Spännande och avbrytande format. Bilder och text går att presentera attraktivt. Den som blir först kan lyckas.


* Hur går det för Expressen/Aftonbladet?
- Ingen kvällstidning vågar längre visa upplagesiffror ”av konkurrensskäl”. För dåliga siffror.
- Expressen har i höst gjort en satsning på nyheter och en slagkraftig presentation. Men den kommer för sent! Det skulle skett för drygt 15 år sedan när Aftonbladet totalt körde över Expressen.
- Expressen har tagit bort profilen i de lokala editionerna GT och Kvällsposten. I dag är den en tidning, inte tre.

- AB och Expressen får se över distributionen om det är vettigt att köra ut tidningen till varje avkrok i landet. Viktiga läsare i marginalen förstås, men till vilken kostnad?

*Hur klarar sig de klassiska familjetidningarna?

- Tanttidningarna klarar sig bäst! Varma, jordnära och mänskliga.
De är också outslitliga i alla väntrum som finns. Yngre läsare tillkommer. Nätet påverkar dem mindre. 
- Jag trodde att Amelias tidningar skulle knäcka dem för flera år sen.  Nu kan det i stället vara så att någon av Amelias tidningar får problem.

*Hur tror du Sydsvenskan/Dagens Nyheter kommer att samarbeta?

- Sydsvenskan och Dagens Nyheter kommer att samordnas kraftigt - hur mycket tidnings-

ledningarna än försöker lägga ut dimridåer! Tidningarna ska byta artiklar. Större delen är redan gemensam: inrikes, utrikes, ekonomi, radio-tv, mat, bilar och stora delar av nöje och kultur. Finns ingen anledning att göra det på två olika sätt. Det blir ett och samma i båda tidningarna. Annonsmarknaderna är lite annorlunda. Mer blockredigering så det kan flyttas enkelt.
Kvar blir mindre lokala editioner Malmö/Sthlm som görs på respektive ort.


*Ser du någon nisch/ny tidning som har en god chans att etablera sig?
- Kundtidningar kommer att växa starkt! Annars tror jag inte det finns någon ny nisch. Det ska då vara entusiasttidningar med mindre upplaga. Dessa kan enkelt göras på en dator. Text och bilder hämtas från olika håll. Behövs ingen egen dyr redaktion. Men även här påverkar nätet och kundtidningar.
- En bok om ved blev storsäljare i julhandeln. Där ser man. Hitta bara en udda nisch och det går att också göra en oneshot-tidning.


*Detta var sista inlägget om medieåret. Tidigare: Olle Lidbom, Thomas Mattsson, Patrik Hadenius,  Helena Giertta, Pelle Andersson.
PÅ MÅNDAG: En tidning som lyckats! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar