onsdag 23 maj 2012

Inte är den ny och inte är den bra

Lurad - igen!
Ny tidning! står det på HemmaMagasinet.
Det fick mig att slå till.
När jag började bläddra i den tyckte jag mig känna igen den.
Visst - jag hade recenserat den i december i fjor!
Då var tidningen också ”ny”.

Jag anser att en tidning är ny bara när första numret kommer.
Följande nummer är tidningen inte ny.
Jag gillade inte första numret och jag gillar inte det andra.
Dubbelsnuvad.

Omslagsbilden är från en kökstillverkares katalog!
Det är ingen bra signal i något som vill kallas tidning.
Tyvärr följer samma stil på insidorna.
Bilderna är ofta från någon tillverkares reklam.
Det avslöjas genom att personer som nämns i texterna inte finns med på någon bild.
De berättar om sina vackra vardagsrum eller hur bra det specialbyggda köket blev. Men bara interiörer visas.

Visst kan läsaren snappa upp några goda råd om att spara el, behandla golvet, om textilier eller att göra barnrum.
Men det är tillverkare som talar och då gör de det nog mest i egen sak för det egna produkterna.
Det syns på sidorna om utespa, som tydligen är en het sak inför sommaren (bild ovan). Bilderna är från en återförsäljaren kataloger.

”Premiärpriset” 19 kronor gäller även för nummer två.
Tidningen borde vara gratis hos återförsäljare och annonsörer som medverkar.
Annonskataloger brukar inte kosta något.
Nej, HemmaMagasinet - lura mig nu inte en tredje gång längre fram!

2 kommentarer:

  1. Har du någonsin skrivit en positiv "tidningsrecension"? Lite fler nyanser skulle efterfrågas. Tack på förhand.

    SvaraRadera
  2. Jodå, Petrus! Chef, Auris, Finansliv, Skriva, Bruno, Paolos mat, Riksettan, Trossen, Språktidningen, Magasin Morberg, Icon, Hemstilat, SID, Buffé, Hemslöjd, Äventyr, Trelleborgs Allehanda...
    Men det har blivit lite ris åt en del på senare tid.
    Vilka fler nyanser vill du ha?

    SvaraRadera