måndag 28 maj 2012

Friska norska fläktar drar in över Sverige

Norsk mat och hälsa - kan det vara något för svenskar?
I tidningsform är det ganska attraktivt förpackat.
mat & hälsa heter den nya tidningen.

Förebilden heter Mat & Helse och har funnits tio år i Norge.
Nu har den kommit till i Sverige som en avknoppning till Mat & Vänner.
Jag har varit lite skeptisk till liknande avknoppningar som inte känts helt lyckade. Då har det varit danska förebilder i olika ämnen.
Jag har tyckt att det varit för lite svenska signaler.

Mat & Hälsa känns svensk redan från första reportaget (bild nedan). Sen följer flera svenska personer, både med namn och bild.
En viktig vink till läsarna.
Sverige-redaktören Anne Aobadia skriver också flera artiklar.
Visst finns det norskt som översatts och illustrerats med genrebilder, men det smygs in på ett bra sätt.

Och det är kvinnor som strålar av hälsa och välmående. Bara en man medverkar.
Kvinnorna äter gott, börjar motionera, går ner i vikt och hittar ett helt nytt liv. Maten är förstås LCHF - trenden som sveper över alla mattidningar nu.

Jag ser att jag själv kan ändra på lite som jag för inte så länge sen fick en vink om att avstå från:
frukost med krämig äggröra, nybakat bröd med mandel-
mjöl, smaskiga mandel-
pannkakor, knaprig müsli och varm kakao (bild ovan).
En kickstart kallas det här.

Väljer jag smart kan jag också unna mig nyttiga fetter.
Naturlig grekisk yoghurt med 10 procent är också att föredra. Och jag som precis gått över till den 3.5-procentiga för att den ansågs lite vänligare…
Befriande är att tidningen inte bara innehåller recept.
Tips ges på matböcker ocu nyttiga drinkar.

Matresan går till Italien och Ligurien och då för att upptäcka dess olivoljor.
Ett uppslag finns med rätt styrketräning i gymmet (bild), men det dras ner av att det ligger en blåton över alla bilder. Det drog ner tittglädjen och inspirationen.

Mat & Hälsa förpackar det bra. Fint vitt papper, bra bilder, lättläst, spaltlinjer mellan textblocken, klassiska mellanrubriker. Formatet, A4 lite klippt på höjden, ligger bra i handen.
Det hör till att jag brukar klaga på typsnittet Sans seriffer. Smalt, blekt och behöver lite mer svärta för att bli vänligare för ögonen.
Så är det här också i de korta notiserna.

Tidningar om mat och hälsa finns många av. Ofta ingår orden i namnet också.
Det blir tufft när Mat & Hälsa också smyger in där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar