måndag 14 maj 2012

Aktiv träning - med en bit kvar till målet

Det är många ute på springande fötter nu.
Löparvågen har fått ett uppsving.
Dags att ta en ny titt på tidningen Aktiv träning i andra chansen.
I senaste numret satsar den mycket på löpning.

Jag hade blandade synpunkter på första numret som kom för tre år sen.
Anonymt och för lite svenskt, tyckte jag.
Så är det fortfarande.
Allt innehåll ska passa i både Sverige, Danmark och Norge.
Därför lyfts inga namngivna personer fram.
Björn Ferry och en svensk kock är enda undantagen.
Även artikelförfattarnas namn göms undan lite, oftast är det danskar.

Den här gången lyser dock lite svenskt.
Temat är Göteborgs
Varvet
. Det visar sig vara tunnaste laget.
Björn Ferry strålar på omslaget och i en större intervju på insidorna (bild).
Ferry siktar på att springa Varvet - men kom kanske aldrig till start eller i mål.
Jag kan inte hitta honom i resultatlistan!
Några korta notiser stämplas med ”Varvet special”.
Det tycker jag inte räcker för att kalla det temanummer.
Allt känns lite snopet.

Annars är det mycket löpning.
Åtta sidor med test av joggingskor. Reportage om fjällmaraton, bästa löparunderlag, att öka sin uthållighet och om löparklädsel.
Bredden speglas med cykling, träning med kettlebells (bild) och om nyttig kost.

När jag bläddrat i detta nummer tycker jag allt påminner om det första för tre år sen - samma ämnen och uppbyggnad.
Annonsmarknaden har dock vuxit mycket. I första numret var det bara två annonser.
Jag tror ändå tidningen funkar som inspiration.
Layouten är kraftfull, budskapen pumpas fram hårt, text och bilder visar med instruktioner.

Men jag ser gärna att fler personer träder fram och bevisar att de tränar och genomför något.
Annars kanske det bara blir en tidning för soffmotionärer som läser om träning.
Eller som Ferry - som bara siktade men tydligen inte nådde målet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar