måndag 27 februari 2012

För stramt och blekt i tuff konkurrens

I vårsolen skruvar hälso- och friskvårdstidningarna upp tempot.
I tidningshyllan slår det rakt mot ögonen - leende kvinnor, hurtfriska rubriker.
levaPS är en som håller en lite lågmäld profil.

Jag bläddrar i tidningen, men grips inte. Ingenting får mig att rycka till, ingen rubrik eller bild som omedelbart ger mig ett sug att läsa.
Ändå finns här flera intressanta artiklar:

Arga snickaren från tv visar sig bra på att rädda relationer, en kvinnlig författare upptäcker ett friare sexliv på en ö i söderhavet, en kommunikations-
konsult berättar om hur hon upptäckte giraffspråket för att fånga in människor eller en motparter, en terapeut berättar om sin metod för att få kvinnor att komma ur missbruk.

Intressanta ämnen, men jag bläddrar lätt förbi.
Det är något i rubriker, bilder och layout som inte har själva kraften.
Lite blekt och tamt.
Jag känner igen lite från syskontidningen Hälsa som också mött tuffare läge.
Konkurrerande tidningar har dykt upp med ett rappare tilltal.
levaPS! är en sammanslagning av två tidningar som hade lite svårt att hävda sig.

Två olika typsnitt används i rubrikerna - en mager versal och en kursiv. Blandningen känns inte särskilt bra. Ett och samma typsnitt och rappare poänger hade lockat läsarna bättre.
Psykologi och olika ämnen kan vara svårt att illustrera. Bilderna blir då generella och hämtade från bildbyråer. Kvinnor hoppar eller sträcker på armar och ben, sportiga och glada. Men det ger ett opersonligt intryck.

levaPS! är inte den tidning som direkt fångar spontanköparen.
Efter en genomgång tror jag inte heller läsaren kommer tillbaka.
Aktuell läsarundersökning pekar också på att tidningen tappat på marknaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar