fredag 24 februari 2012

En vinnare i kvällspressens babyhysteri

Lycka! Glädje! Fantastiskt! Drama!
Kvällstidningarna frossar i prinsesshysterin.

Aftonbladet gjorde i dag en extra tidning på 24 sidor om födseln.
Expressen svarade med 20 sidor i huvudtidning
en.
Likvärdiga texter. Inga egna, exklusiva bilder.
Jag ser dock en klar vinnare i själva presentation - Expressen:
Rappare, kraftfulla uppslag och grafik och kvickare rubriker.
Konsekvent uppbyggda sidor, speciell rubrikstil som var ljusare och kändes mera rätt en sån här dag.
Men Aftonbladet hade bästa förstasidan.
Aftonbladet som nyligen stramat till sin layout, hade förstås kraft i flera uppslag, men missade med några.
Ovan syns Kvällspostens förstasida, men insidorna är samma som i Expressen. Ingen av dem hade lyckade förstasidor.
Jag jämförde hur likvärdiga uppslag presenterades - lite titta och jämföra:
Expressens öppningsuppslag gav tonen direkt. Båda hade samma bild när kungaparet kom körande - men Expressen kopplade rubrik till bilden och hade dessutom fått fram ”Mormors lycko-sms”. Det var på arton ord. (Ovan).
Expressen knep också uppslaget med Daniels tal med bild, måttband och rubrik som fullträff: Daniel håller i kungalängden. (Ovan).Fler barn föddes samma dag och här lyckades Aftonbladet bäst. Större bilder på barnen och kortare texter. Expressens jättekarta dominerade lite för mycket och bilderna blev små. Men de hade mer text i intervjuer med föräldrarna. (Ovan).
I grafiken satsade Expressen stort på ”dramatiken” vid Karolinska. Lite överdrivet kanske, men mycket detaljer med bilder och pilar att följa.
Aftonbladets svar med att lyfta på taket till Haga slott kändes inte lika aktuellt. (Ovan).

Båda kvällstidningarna försökte också glänsa själva i hyllningarna.
Vid slottet, i Ockelbo och på andra platser dök de upp.
Löpsedlar, prinsesstårtor, t-shirts, sparkdräkter, stora bussar…
Värst var Expressens hovpoet Johan T - ”Jag vet” - och sagoberättare.
D agen före väntade han på Karolinska sjukhuset.
Insmord med hela burken isterflott och med ett leende intränat framför spegel tog han ett helt uppslag (bilden). Rubriken blev träffande. Det är nog historiskt att en medarbetare gjort sig själv till huvudperson.
Dessutom delade han ut en sparkdräkter till föräldrarna Victoria och Daniel och alla andra barn som föddes samma dag.

Sålde då kvällstidningarna något på prinsessfödseln?
Troligen inte mer än att den dagliga minskningen bromsades upp lite.
Det är långt ifrån samma tryck som bröllopet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar