torsdag 16 februari 2012

Ord och rubriker är viktigaste förnyelsen

Ljusare tider ute - i kvällspressen också!
Aftonbladet visar i dag upp sin nya ”framtidens kvällstidning”.
Bort med alla svarta plattor och versala rubriker i krigsstil. Ljusare sidor. Mindre rubrikstilar, mer kraft för att hitta ord och formuleringar som griper tag.
Det låter ambitiöst, ändå tycker jag Aftonbladet gör självmål.

Hela förstasidan vimlar av klyschor och utslitna ord:
Så låg blir din…, så många tusen sparar du…, chockar…, sexlåt…, skräckinjagande…, fuskbråket…, revanschvrålet…”
Även på insidorna hittar jag en del välkända ord.
Annars är det sig mycket likt.
Någon revolution är det inte. Läsarna märker nog inte så mycket.

Kvällspressens stil har alltid varit överraskande layoutlösningar och kvicka rubriker, galet, snilleblixtar och infall.
De senaste åren har det gått över till fasta mallar och korta slagord i krigsstil.
Rubrikskrivandet har försvunnit, redigerarna har mest blivit grafiker.

Kvällspressen måste titta mera på orden.
Sätt upp upp fler absoluta stopplistan för att tvinga fram kreativiteten och förnyelsen.
Alla ”Super” och ”Succé” som det vimlar av.
Och allt som börjar med ”Så…” och ”Därför…”
Tala om rakt på vad det är, själva nyheten och poängen.
En liten kvick rubrik lyckades Aftonbladet fånga i sin ”nya” stil (bilden).
Fyndigt av redigeraren. Bilden var något så tråkigt som en omröstning i EU.

Sporten har förutbestämda ord och vinklingar: guld, miljoner, Europa, succé, super, stjärnan, revansch, storklubb…
På resesidor bör det förbjudas ”Upplev…” och ”Upptäck…”.
Självklart har skribenten upptäckt eller upplevt något. Säg det! Det positiva, men roliga, lockade att göra. Eller det raka negativa om det är så.

Det ”nya” räcker inte med mindre svart på sidorna. Det är viktigare med orden.
- Rubrikernas tid är tillbaka, säger chefredaktören Jan Helin.
Visa det - och den bästa förnyelsen är gjord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar