måndag 6 februari 2012

Ännu mycket text när Vi bilägare höjer farten

Vi bilägare har många tidningar att läsa.
Entusiasterna, nördarna, nostalgikerna, fartälskarna - alla har sin favorit.
Men bara en kan räknas som en klassisk konsumenttidning.
Vi Bilägare heter den också.

Det har alltid varit en tidning matig med texter. Lite för mycket har jag ibland tänkt.
Därför väntade jag mig ett lite lättare stuk nu när den gjorts om: luftigare, öppnare, mera fartfylld.
Men Vi bilägare känns igen och jag hade nog inte noterat förändringen om det inte kommit en signal om den.

Chefredaktören Niklas Carle ser dock helt annorlunda på den nya stilen:
- Fartig, ungdomlig och en form som sticker ut hakan, skriver han.
A4-gruppen har gjort om tidningen. De har gett många tidningar ett lyft.
Lite av dragen känner jag igen från deras egna experimenttidningar.
Här och var har de lagt gult över vissa textrader som de speciellt vill lägga fram. Ett sätt att variera ingångsorden i textblocken eller de klassiska mellanrubrikerna.

Typsnittet i texten verkar vara detsamma, allt tätt förpackat.
Texterna i varje artikel är kanske inte långa, men här och var kunde det kapats lite. När allt utrymme på sidan utnyttjas blir det kompakt. Lite luft här och var hade lättat upp.
Kanske är det så Vi Bilägare vill ha profilen, att en konsumenttidning ska vara stram och inte så fartfylld som andra motortidningar.

Jag reagerar mot att tidningen öppnar sidorna 4-5 med ett tungt uppslag insändare (bild ovan). Det känns som en broms direkt. Det borde kommit längre bak i tidningen och dessutom gjorts lättare med vinjetter och lite luftigare.

De flesta artiklar ligger på enkelsidor, även om många fortsätter på följande sida.
Det tar de trettio första sidorna innan jag kommer till en bild över hela uppslaget: ett test av kombibilar för familjen. (bild).
En traditionell typ av duell som alla motortidningar brukar göra.

Biltester är tidningens stryka: provkörningar, dueller, långtids- och veterantester.
Tabeller som brukar höra till kan vara svettiga att ta sig igenom. Men jag tycker Vi bilägare hittat ett enkelt sätt att fånga in jämförelserna.

Läsare vill ofta känna igen sig och Vi Bilägares behöver inte bli förvirrade av den nya stilen. De får vad de är vana vid - massor av läsning om bilar, präktigt och pålitligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar