tisdag 21 februari 2012

Lyxigt och billigt gör det tufft för biltidningar

Bilar, kurviga vägar och getingar.
Glassigt, lyxigt och blänkande.
110 sidor med limmad rygg känns den tung i handen och mättande för ögonen.
Biltidningar har det tufft och här kommer en konkurrent.

Allt om Bilar är bara en av Expressens nya tidningar som kommer under året. De flesta går in där det redan finns etablerade månadsmagasin, många kan ses som kopior.
Och mycket riktigt: Allt om bilar är en oblyg kopia av Teknikens värld.

Layouten, bilderna och pappret känns igen.
Visst är det tjusigt, men inga folkbilar direkt.
Mest är det sportigare märken, dyrare, för lust och drömmar. Röda, orange, blå susar de fram på vägarna.Bildjournalistiken blir lätt lite ensidig. Fotograferna älskar att fånga bilen när den kommer på en kurvig väg och göra omgivningen suddig för att ge fartigt intryck. Tjusigt, men kan också bli lite för mycket.

Duellen
mellan bilar finns förstås med. Det är standard i en motortidning.
Här är det tre Volvo som duellerar och getingarna svärmar över bilarna. Ingenting är dåligt i den svenskaste av alla bilar.

Testerna
är många, betygen kommer fram i olika punkter i lättlästa tabeller. Däremot känns själva typsnittet i brödtexten lite svår för ögat, liten grad och blekt.
Körglädje finns alltid med som standardpunkt, men så mycket kritiskt finns inte.
Den här motorjournalistiken går mycket hand i hand med annonsörerna och att biljournalisterna älskar att få resa runt i olika länder och köra nya tjusiga bilar.

Riktigt avväpnande och härligt känns det därför när de plockar fram en gammal klassiker - Volkswagens bubbla. En både charmig och opraktiskt bil. När jag läser det känns det tomt att inte den egna gamla ljusblå bubblan längre finns kvar.

Även Aftonbladet kommer med en motortidning (bild nedan). Lite tajtare i formen, inte så mycket dragarbilder av bilar som susar fram på vägar med suddig bakgrund.
Tonen är folkligare även om de frestar med Porsche på omslaget.
Här granskar de Bilprovningens tester, kör elbilar, hittar en gammal Citroen-padda som taxi, tester flera vanliga bilar och hittar den charmiga tyska glasbubblan Messerschmitt.

För 29 kronor är det billiga och snygga tidningar, en stunds underhållning.
De säljs i fyra dagar, upplagorna är gissningsvis kring 20 000 ex.
Ett 30-tal sidor är annonser. Aftonbladet hade bara sex annonssidor.
Så visst kan det här vara lönsamt för kvällspressen som tappar mycket på den vanliga papperstidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar