söndag 4 mars 2012

Här säger fyra bokstäver allt: Chef

Det här är en utmaning!
Vem vågar tillrättalägga en chef..?
Chef är en tidning för just chefer.
Nu har den fått ny form.

Min första reaktion:
…är det här inte en tidning från Oktavilla - en designfirma som brukar göra om tidningar?
Signalerna var tydliga: omslaget, logon i topp, bottenrubriker, färgplattan.
Det fortsatte på insidorna med småplocket: spaltlinjerna, de smala spalterna med korta bitar, rubrikstilarna, färgklickarna (som kunde vara hämtade från Amelia också).
Nu är det andra redaktörer som stuvat om tidningen. Det är oundvikligt att tidningar inspireras av varandra.

När jag kommer till reportagedelarna syns lite egen stil.
Stor bild på ena sidan, kraftig rubrik och text på den andra.
På följande sidor kommer texten i tunga block med småbilder i topp eller botten. Ibland läggs småbilder i mitten tvärs över sidan (bild t h). Irriterande när man ska fortsätta läsa. Naturligt hoppar ögat uppåt när texten tar slut - här fortsätter den under bilderna.
Allt hade gått att göra det lättare med annorlunda bildlösningar.
Jag tycker det kör ihop sig och blir för texttungt. I textblocken hade jag gärna sett fler halvfeta ingångsord som en nykick i läsningen.

Chef är ordet i tidningen. På alla sidor dyker det upp flera gånger och även i de flesta rubriker. I en rubrik blir det talövning: Sju sjuka chefer som inte skäms. Säg det fort!
Chefen pumpas full med styrka på att han/hon (i den här bloggen godkänns inte hen) är chef.
Ett stort reportage handlar om det mest omöjliga chefsjobbet - att vara rektor i en skola. Redigerat med ett originellt öppningsuppslag (bild ovan). Först hade jag svårt att ta till mig det, men sen ser jag det fyndiga.
Flera andra artiklar är också tips och goda råd. En har rubriken Så blir du oumbärlig och illustreras med bild av kroppsbyggare! Det var en översättning av en amerikansk studie och blev mest en akademisk genomgång med en svårtillgänglig ”informell 360-gradersutvärdering”.
En liten bok - Chefsguide: motivera till framgång - bifogas också.

Allmänna goda råd är det gott om:
Prylarna (pilotglasögon i vår), visitkort (namn mitt i kortet), kommunikation (prata i stället för att mejla), bemöt klagomål från anställda (din jävla hund...)

Jag har gått igenom Chef förut. Då tyckte jag formen var rapp och tidningen lättläst.
Kanske går även den nya formen hem hos läsekretsen.
Formatet, lite mindre än A4, är helt perfekt. Finns en läsekrets som har ett intresse för ett ämne sitter tidningen rätt i handen.

Chef för Chef är Cissi Elwin Frenkel (bild). Hon väntar nu på läsarnas bedömning av den nya tidningen.
Jag har gett min syn.
Kanske svarar Cissi med hela handen eller med stöd av någon anvisning från tidningen.
Sist kommer radio- och tv-profilen Annika Lantz med en avväpnande krönika om chefstyper hon mött i olika jobb.
Härlig ironi. Kanske är det så de flesta ser sina chefer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar