måndag 12 mars 2012

Modekatalog blev Sveriges bästa nya tidskrift!

Styleby heter Sveriges bästa nya tidskrift korad av tidningen Resumé.
När jag gått igenom Styleby är min bedömning:
Det här är ingen tidskrift utan en modekatalog!
En grym sågning kanske.

För att kallas tidskrift anser jag det bör finnas journalistik med text och bilder skapat i en attraktiv layout.
Bilder är det gott om i Styleby. Modebilder.
Sida efter sida, oftast på hela sidorna med liten knappt synlig text med info om vilka märkeskläder det är.Bilder är en viktigt del i en tidning. I Styleby har jag har svårt att skilja på vad som är annons och vad som kan anses ”redaktionellt”.
Jag hittar två texter som möjligen kan klassas som reportage: en intervju med Sveriges parfymkung (bild ovan) och en om mode på museum.
Resten är produktinfo och modetips.
De få texterna är svårlästa och typsnitten är i minsta laget.

Styleby får det här berömmet av juryn:
Har ett starkt varumärke, en chefredaktör med god fingertoppskänsla och modeoraklet Elin Kling. Visar att de lyckats genom att redan första året närma sig 30 000 i upplaga och öka utgivningen. Att de dessutom gör det i en hård konkurrensutsatt nisch imponerar.

Klarar en ny tidning att få 30 000 i upplaga är det en stor framgång. Dessutom i konkurrens med flera befintliga. Det är tufft att starta en ny tidning.
Men det räcker inte för att belöna den som Sveriges bästa nya tidskrift.
Jag anser att en ny tidning ska hitta sin obearbetade nisch och vara nyskapande där.

De flesta konkurrenterna var bättre, enligt min syn.
På andra plats kom Magasin Morberg och tredje Klassiska bussar och spårvagnar.
De övriga 4-10 var:
Icon, Bruno, Hus & Hem Retro, Vagabond Mat, Isabellas, Book och Rodeo.

Jag hade gärna sett Bruno (http://tidningstankar.blogspot.com/2011/10/bruno-har-hittat-sin-form-om-form.html) som vinnare.
Liten i formatet lyser den i tidningshyllan och väcker nyfikenhet med sin ovanliga titel i färgplatta. Även om den hade en del grafiska missar i premiären, så är den ändå nyskapande.
Bruno vänder sig till läsare intresserade av form och konst.

Magasin Morberg (http://tidningstankar.blogspot.com/2011/03/morberg-har-lagat-till-en-riktigt.html) och Icon (http://tidningstankar.blogspot.com/2011/09/icon-lyfter-de-exklusiva-till-en-ny.html) gillade jag också för dess ovanliga papper, fina bilder, utmärkta texter och bra layout.
Men det var magasin som siktade högt från början och på en exklusiv läsekrets som tydligen inte fanns.
Magasin Morberg sägs nu vara nedlagd och Icon hänger allvarligt i luften. Och två tidningar som kanske läggs ner kan förstås inte bli vinnare...

FOTNOT: Bruno, Magasin Morberg, Icon, Hus o Hem Retro och Isabellas har jag gått igenom förut. Sök i listan till höger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar