måndag 28 november 2016

"Lokalt på kvällstidningsvis är en stor utmaning"

Katrin Säfström har tagit ett snabbt och stort steg. Från Nerikes Allehanda, en stabil lokaltidning i Mellansverige, till Kvällsposten, en sydsvensk kvällstidning med lägre upplaga. 
- En spännande utmaning, säger Katrin
Katrin Säfström
 
 * Du kontaktades i våras strax efter att du sa upp dig från Nerikes Allehanda. Blev du överraskad av er-
bjudandet?
- Ja, men framförallt glad. Det känns otroligt spännande att få jobba i en region som man inte känner till så mycket innan, och där det händer mycket. 

* Thomas Mattsson är imponerad över vad du gjort med Nerikes Allehanda. Berätta själv vad du gjort där.
- Min inställning är att det alltid handlar om ett lagarbete, och jag hade fantastiska medarbetare att jobba med. Tillsammans stärkte vi Nerikes Allehandas varumärke, lyckades hålla en god lönsamhet i en bransch där det inte är så lätt och satsade på egen journalistik. Utöver det är jag nästan mest stolt över att vi på två veckor under förra hösten lyckades samla in mer än 600 000 kronor på några veckor, till förmån för människor på flykt. Alla medarbetare ställde upp, vi gick med bössor på stan, säljarna fick
annonskunderna att skänka pengar och vi fick med hjälp av våra artiklar läsarna att ställa upp. Snabbt var vi på plats nere i Europa och kunde i livesändningar visa läsarna vart deras pengar gick, till hjälpinsatser organiserade av Svenska kyrkan i Örebro. Det var riktigt häftigt!

* Du har aldrig jobbat i kvällspressen. Vad såg du som största utmaning när du tog erbjudandet?
- Att Kvällsposten är lokal men ändå en kvällstidning var det som fick mig att tacka ja. Den lokala journalistiken är viktigast för mig, och att få göra den på ett kvällstidningsvis kändes som en stor utmaning. Grunden i journalistiken är ju densamma men det är kul att få vara med och lyfta de bästa historierna.

* Följde du gamla Kvällsposten innan Expressen köpte den?
- Nej, det kan jag inte säga att jag gjorde. Självklart kände jag till den.
* Vilken kontakt har du förut haft med Malmö och Sydsverige?
- Flera semesterresor, både som barn och som vuxen, på min pappas sida härstammar faktiskt släkten från Blekinge. Och så har ett av mina barn bott i Landskrona. Det blev en del besök då. 

* Kommer du att bosätta dig i Malmö/Skåne eller blir du pendlare?
- Jag finns på två ställen eftersom jag har min sambo på annan ort. Både han och jag pendlar till varandra.
* En av dina huvuduppgifter blir att prioritera lokala nyhetstoppar på löp och ettan. Är du bra på urval och säljande rubriker?

- Jag har ju jobbat som journalist i över 30 år så någon känsla för vad som går hem tycker jag nog att jag har. Sedan är det skillnad på den prenumererade pressens löpsedlar, och kvällspressens som ska sälja varje dag. Det här är en ny värld, men kul att lära sig nytt. 

* KvP:s lokala artiklar är oftast bara kriminalgrejer med olika brott och mord. Har du någon ambition att bredda materialet?
- Jag tycker inte alls att Kvällsposten bara skriver om brott även om det är en viktig beståndsdel i det vi gör. Min ambition är att bredda samhällsjournalistiken, att vi ska granska mer. Samtidigt behöver vi leverera hoppfulla och roliga grejer, man ska bli både upprörd och glad när man läser Kvällsposten – engagerad helt enkelt. 

* Hur lokal ska KvP vara jämfört med Expressens rikstidning? Räcker det med 5-6 lokala artiklar i nyhetstidningen?
- Vi ska vara lokala men på ett sätt att många ska kunna tal del och bli berörda av det vi gör. Vi kan aldrig vara heltäckande i vårt område och det är heller inte vårt uppdrag.
Vi gör otroligt mycket material digitalt varje dag, det bästa kommer in i tidningen. Svårt att säga just hur många artiklar det ska handla om. Ibland gör vi färre stora artiklar eller serier, andra gånger kortare material. Det viktigaste är att du som läsare ska känna att vi ger ett sydsvenskt perspektiv. Exempelvis har vi börjat med lokala ledare flera gånger i veckan, det tycker jag känns bra. 
* Värderar du material olika för digitalt och papperstidning?
- Bra nyheter är bra nyheter, oavsett var de publiceras. Vi förpackar dem på olika sätt, så att läsarna kan välja sin publiceringskanal. Precis som du säger är snabb uppdatering och rörligt givetvis något som kännetecknar webben, medan historien skrivs ihop för papperet.
- Man ska lära känna sin publik, samtidigt tror jag inte man ska utgå ifrån att papperstidningen ska göras bara för exempelvis äldre läsare. De vill läsa om det mesta, precis som yngre människor.
- I takt med att nätet blir allt snabbare, och papperstidningar generellt sett blir färdiga tidigare på kvällarna blir det lite olika prioriteringar. Min ambition är att den som väljer Kvällsposten som papperstidning ska känna sig uppdaterad om vad som händer i vårt bevakningsområde. Vill man ha absolut senaste nytt i realtid är det våra digitala kanaler som gäller.

* Med dina 55 år är du i nivån för medelåldern på KvP:s läsare. Är åldern bra för att känna närheten till vad läsarna vill ha?
- Jag är till och med 56! Jag tror att det är allra bäst om en redaktion har medarbetare i olika åldrar. Visst kan man känna med sin egen generation, å andra sidan är det inte bra om man tror att 55-åringar vill se helt andra nyheter än de som är yngre eller äldre. Våra behov av nyheter är ganska lika faktiskt. 

* I dag krävs det multijournalister. Hur mycket praktisk multijournalist är du själv som kan skriva, filma/fotografera och redigera för papper och webb?
- Jag började ju som många andra på lokalredaktion. Redan då var man tvungen att göra många olika saker själv. Senare har jag som chef försökt lära mig nya arbetssätt även om det är svårt att upprätthålla när man inte jobbar med det dagligen. Så skriva, fotografera och till nöds filma behärskar jag. Redigera för papper har jag faktiskt aldrig gjort även om jag ritat många skisser för att förklara hur jag vill ha det. När jag var chefredaktör på Tidningen Folket i Eskilstuna hoppade jag ofta in på olika stolar och jag brukade skoja om det, att det var tur att jag inte lärde mig redigera. Då hade jag aldrig fått vara ledig.

* Lars Braw (t h) är ett starkt namn i Kvällspostens historia. Vad vet du om honom?
- Jag har fått höra att han var en dynamisk redaktionschef under många år på 60- och 70-talen, när Kvällsposten i papper hade sin storhetstid upplagemässigt. Han har också blivit hedersdoktor vid Lunds universitet för behjärtansvärda insatser.
* Kvällspostens chefredaktörer de senast 30 åren har inte blivit särskilt kända eller starka profiler. Kommer du att göra dig mera synlig? 
- Hittills, jag började i oktober, har mitt fokus legat på interna frågor, att lära känna redaktionen i Malmö och den större koncern som vi ingår i.
- Jag brukar inte vara rädd för att sticka ut hakan, så vi får väl se. 
FOTNOT: Nerikes Allehanda har drygt 40 000 i upplaga. Kvällsposten anger ingen upplaga, uppgifter ger kring 25 000 ex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar