måndag 7 november 2016

Hälsa - mest för pigga kvinnor

Mörka, ruggiga november är här och vem vill då inte känna sig piggare och gladare med hälsan på topp?!
Tidningen Hälsa kanske visar vägen. Tidningen är nu ”NYA” och ”Ännu större och ännu bättre!

Jag kollade Hälsa för fyra år sen. Så mycket nyare tycker jag inte senaste numret är. Större är formatet som vuxit någon centimeter på höjd och bredd, lite mer än ett A4.
Och bättre? Det är en fråga för vad läsaren söker.
Jag hittar en artikel som direkt passar mig: Tummen upp för handträning (bild). Min tumme har de senaste veckorna ömmat vid roten och det knäpper till lite när jag böjer tummen.
Om orsaken är artros kan träning hjälpa, säger professorn Leif Dahlberg. Många får ont i tummens nedersta del, där tummen övergår i handen.
Precis vad jag känner!
- En ganska liten träningsinsats, cirka 15 minuter varje dag, kan hjälpa, säger Dahlberg.
Allt hålla tummen rätt, träna med gummiband, rulla ihop handen, forma handen och krama en liten boll är övningarna jag nu bör göra.
Vi får se om råden från professorn och Hälsa hjälper mig.

 
Första reportaget handlar om ett eget arrangemang – Hälsoresan. En kryssning på en båt som i andra sammanhang kanske inte är känd för särskilt hälsosamma resor. På den här kryssningen var det full fart med olika träningar, föreläsningar, smakprover, behandlingar, yoga och en vegansk 3-rättersmeny.
1000 nöjda läsare fick en kickstart.
Hälsa kan inte vara någon tidning för män. Jag ser bara kvinnor på bilderna. Inte enda man. Glada, fräscha, pigga kvinnor lyser och de har alla löst olika problem:
Boxningsträning var bra vid ADHD-diagnos, rätt mat hjälpte mot MS-skov, rödblossande kinder fick lindring, njutning i spa ger lite guldkant och löpträning på morgonen gör en poliskvinna bättre på jobbet.
Övriga hälsoknep är örter mot förkylning, 10 olika korn, som hirs, bulgur, quinoa eller olika vitaminer och kosttillskott. Rätt mat är ”rena rama höstlyxen”: 11 sidor med bland annat tomatsoppa och halloumi, mozzarellasallad, pasta med broccolipesto, belugalinser och grillade grönsaker, rödbetssnittar... Färgstarka bilder och läckra anrättningar som säkert skapar hunger och sug att göra.
Inget av tipsen känns särskilt nya utan har redan gått i de flesta andra tidningar. Hälsas egen reklam ”ännu bättre” kanske inte har full täckning. Men tidningen är färgstark, ljus och lättläst och lyser upp i novembermörkret.
De grafiska signalerna känns igen. Tunna linjer mellan varje textspalt och så den speciella signalen – att lägga lite färg över vissa textrader för att framhäva något extra intressant eller bara för att ge några färgklickar i texten: rött, grönt, orange och gult.
Jag gör varken tummen upp eller ner för Hälsa – men ska med spänning se om min egen tumme blir bättre av träningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar