måndag 23 mars 2015

Mest reklam i ny trädgårdstidning

Vår i luften och vår för träd-
gårdstidningar.
En ny tidning dök upp i hyllorna:
Design &
Trädgård.

Jag vill inte riktigt kalla det tidning, utan mera en produkt- och reklamkatalog.
Bakom den ligger en webb- och reklambyrå. De har tidigare bara haft materialet på webbsida, men kompletterar nu med en tidning.

I handen känns den bra, fint papper, limmad rygg, tyngd.
Omslaget ger inte så mycket trädgårdssignaler mer än en blomkruka.
Några namn är dragplåster för innehållet: Linda Lomelino, Lulu Carter och Micael Bindefeld.
Mest reklam.
Precis som de flesta tidningar inleder de med korta notiser. Jag ser det dock mest som reklamnotiser  för olika saker som hör till trädgården med priser och var det kan köpas.

Lulu Carter ligger och poserar på en stenbänk och på sidorna visas prylar hon tycker om och var de finns att köpa.
Mycket grönt hos Bindefeld.
Micael Bindefelds trädgård får 10 sidor. Bilderna säger att han har mycket grönska och blommor, särskilt pelargoner. Detta är det enda renodlade reportaget, men här kommer också reklamkopplingen. Bindefelds nya bok får mycket beröm och på annan plats finns annons om att boken ingår som present för den som prenumererar på fyra nummer av tidningen.
Brunt i brunt - svårt att urskilja.
Linda Lomelino är ett namn som jag inte direkt känner igen. Fotograf och bloggare som skriver om tårtor och läckra desserter. Det gör hon här också med bilder och recept på browniecookies, chokladmousse och chokladglasspinnar.
Jag reagerar direkt på öppningsbilden. Vad visar den? Något brunt och lite vitt. På nästa sida visar det sig vara browniecookies. Jag tycker en fotograf skulle använt annan bakgrund så de bruna kakorna kom fram. Samma gäller på de andra bilderna - det mesta försvann i något brunt.
Infälld text går inte att läsa.
Sen följer flera sidor med presentation av växter och blommor: selleri, tulpaner, oregano, chili och häck. Bild på hela vänstra sidan, presentation i text på den högra. Knappast något nytt eller inspirerande.
Åtta sidor om vårlökar blev en liten flopp. Stora närbilder över hela uppslaget med kort infälld text som knappt gick att läsa.
Jag tänder inte heller på "Trädgårdstrender 2015" som mest var bilder på tulpaner och pelargoner. Några möbler som var utplacerade signalerar kanske trenderna.
Samma gäller på de följande sidorna om "sagosommar, hotellkänsla och tropikerna”. Stora bilder på växter men inga bildtexter som förklarar vad som visas. Sidor med ”Fixa stilen” har hakats ska väl visa var utsmyckningen finns att köpa.
Växter utan förklarande bildtexter.
Däremot ska jag ge beröm för typsnittet i texterna. Allt är seriffer som jag alltid kritiserar som svårläst. Men här har de valt en större grad och mera svärta och allt är rakt igenom lättläst.

Visst är trädgårdsbilderna och blommorna vackra, men jag ser det inte som någon inspiration direkt. Andra trädgårdstidningar gör det här bättre.
Därför tror jag inte tidningen blir särskilt långlivad. Det ska dock gå att prenumerera på fyra nummer.
Att det är en reklamprodukt framgår också av att det på de 82 sidorna bara finns tre renodlade annonser, alla kring omslaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar