måndag 30 mars 2015

Cafébläddring utan någon annonskris

Det är mycket Måns nu.Vinnare i Mello och snart i finalen och omslagspojke i tidningar.
Måns Zelmerlöv har flyt.
I senaste Café visar han upp "månster-

kroppen"
och hur han fick den.

Vägen dit kan sägas vara lång.
Det tog 133 sidor med mest reklam innan reportaget om Måns dök upp.
Café är en extremt fet annonstidning och mer som en modekatalog. Här kan det inte vara någon annonskris.
Av 196 sidor totalt är 82 sidor reklam och 44 sidor får anses som redaktionell reklam.
Kvar är 70 sidor till reportage.


17 sidor med glassig reklam inleder innan en enkelsida med ledaren dyker upp. Sen tar det ytterligare 51 sidor innan första reportaget kommer om hårdrockaren Johan "Shellback" Schuster.
Reportagen som sen följer har en lite överraskande tyngd i en ytlig mode- och annonstidning.
Fotografen Niclas Hammarström får 13 sidor med starka bilder från länder med krig och katastrofer. Döda kroppar syns i en osminkad verklighet (bild nedan).



Mer tyngd följer sen i ett reportage om tjuvar som bryter sig in i museer och hos privata samlare och stjäl noshörningshorn. Dyrgripar som anses dyrare än guld och kokain.
Efter 133 sidor, kommer träningsspecialen med Måns Zelmerlöv.
Men först blir det förstås reklam - modebilder som visar hur man svettas snyggare i rätt kläder.


Måns kämpade hårt i fem månader för att få fram den
muskulösa och trimmade kroppen. Stram kost med bland annat kvarg och regelbunden träning. "Alla kan få sexpack" säger Måns i rubriken på omslaget. Träningsmetoden verkar inte vara så revolutionerande. Många sit ups, mycket med rollerhjulet, göra plankan ofta - Måns klarar 3.5 till 4 minuter - hänga i stång och lyfta upp benen så det suger i magmusklerna (bild t h).

Två reportage till, ett om en familj som satsade på ett hotell på den kenyanska guldkusten och ett om polisen som löste en egen kris med att springa maraton.
Men resten av "artiklarna" kallar jag för reklam och produktinfo. Jeans, hudvård, skor, köksprylar, vårjackor... allt med fina bilder, tillverkare och priser.

Blankt papper, glassigt, stylade bilder -- visst kan det här ses mer som en annonskatalog än tidning. Lönsam bör den vara om de får full betalning för alla annonser.
Texterna har ett lättläst typsnitt, ojämn högerkant och klassiska linjer mellan spalterna. En del bildtexter och andra texter i färgplattor kan vara lite svårare för ögat.


Café som tidning är som ett vanligt caféliv med sipprande på latte och lätt prat - men här blir det mer lättsam bläddring bland tjusiga modebilder. Mycket av läsningen gav dock tyngd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar