måndag 19 augusti 2013

Sköna Värmland med skönt magasin

Värmland utan Ernst.
Går det?
Ja, landskapet har lite mer att visa upp, en del nästan lika känt.
VÄRMLAND heter ett nytt magasin som vill visa styrkan.

Jag har aldrig satt min fot i Värmland, men känner igen det mesta som magasinet tar upp och som gjort landskapet känt:
Sagorna, Klarälven, skidåkning, Fröding, Stefan Holm
Att jag känner igen en del gör inte magasinet sämre på något sätt. Tvärtom - de presenterar allt väldigt snyggt.
Skidåkning finns i Värmland.
Visit Värmland, en förening för besöksnäringen, ligger bakom tidningen. De kallar Värmland för ”kontrasternas landskap”. Jag ogillar sådana där fraser, precis som hurtfriska kommunala slogans.

Tidningen Vi har gjort magasinet åt värmlänningarna. Jag har tidigare berömt Vi för att göra snygga tidningar, lättlästa och med utmärkta bilder.
Det kunnandet har de tagit med till Värmland.
Den limmade ryggen, det fina vita pappret, trycket - magasinet andas kvalité.
Lättsam mix.
Omslaget innehåller åtta rubrikpuffar. Alla lite små, men fullt läsbara om man koncentrerar sig. Rubrikpuffar på omslag diskuteras ofta. Hur många ska de vara? Hur kraftiga?
Värmland har kanske inte gjort helt rätt här.
Mat och cykling.

Magasinet  lockar inte direkt med tips till turister, även om jag ser något sådant som cykling och skidåkning.
I stället lyfts människor fram. De lever i landskapet och har därifrån gjort sig kända för något: Hanna Hellquist, Lars Lerin, Ulf Malmros, Inger Hallström Stinnerbom och alla som hämtar kreativitet i Fryksdalen.
Stefan Holms tips.
Stefan Holm, höjdhopparen ger tips om 24 timmar i Karlstad. Färgstarkt och ledigt presenterat - men inte helt lättläst! Gul text i vitt är svårt, precis som vit text i gula eller svagt blå plattor. Onödigt ansträngande för ögonen. Kräver perfekt dagsljus.
På några andra platser ser jag samma fel.

Annars är magasinet mjukt för ögonen. Tre textspalter, anfanger, ingångsord och blankrader lättar upp i läsningen. Fina bilder.
De korta notiserna har ett ovanligt typsnitt, men med bra svärta och lätt att läsa! Tack för det och att jag slapp reta mig på bleka seriffer!
Inte bara bakning - mat också.
Lite nytt hittar jag också, åtminstone för mig: Värmlandsmat kan vara helstekt Vänergös späckad med trattkantareller och tomater.
Och Harry-handel är norrmännens uttryck för gränshandel.

Och Ernst då? Ja, jag hittar honom i en liten notis. Han och hans filmteam har varit i ett pelargonmuseum. 
I nästa nummer av Värmland får han nog några sidor - med eller utan pelargoner.

PÅ TORSDAG: Österlen 360

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar