tisdag 20 augusti 2013

"Nya Upplagan ska inte finnas mer någonstans"

Lars Yngve och hustrun Maria har kämpat tillräckligt nu.
- Ja, det är över nu.
Lars Yngves besked till mig var kort på måndagen.
Mycket uppgivenhet.
Efter sju år är det slut med Nya Upplagan, kulturtidningen från Ystad som delats ut gratis, främst i Malmö och Skåne.
Lars Yngve och hustrun Maria orkar han inte längre.
Ett enormt ensamjobb och inget stöd, främst från Statens Kulturråd, gör att tidningen nu upphör.

Vad kände du den dagen du fattade beslutet?
- När jag väl bestämt mig: lättnad.
Vad var det från början som fick dig att starta Nya Upplagan?
- Drömmen om att ge ut en oberoende tidning med ett innehåll jag själv skulle vilja läsa. Jag har jobbat oerhört, men också haft med ALLA som jag velat/drömt om att ha med i Nya Upplagan.
Nya Upplagan, decembernummer

Kan du tänka dig att fortsätta med Nya Upplagan som en tidning på nätet?
- Nej. Nya Upplagan finns inte mer eftersom lusten att göra tidningen har försvunnit tack vare allt motstånd. Den ska inte finnas någon stans mer. Ett minne blott. Också en påminnelse om att man kan uträtta stora saker om man jobbar oerhört hårt, även om man bor på landsbygden.

Har du fått några erbjudanden från andra tidningar att jobba med dem?
- Nej.
Om någon intressent dyker upp och vill ge dig fortsatt stöd, men ändra på tidningens grafiska profil - vad säger du då?
- Nej. Eftersom lusten är borta.
Du har gett Statens kulturråd hård kritik förut. Vad vill du säga till dem nu när du gett upp?
- Ingenting. Jag gratulerar dem till deras kunskap, kompetens och goda omdöme, de har de ju dessutom betalt för.

Utom Statens kulturråd - från vilka håll fler har du mött särskilt motstånd?
- Jag vill inte peka ut någon. Utan du får själv försöka räkna ut vilken arbetsinsats och vilka förutsättningar jag arbetat utifrån, jämfört med koncernägda tidningar. 
Och från vilka håll har du fått stöd?
- All media som förstår vad vi lyckats med och som därmed uppmärksammar att vi ger upp.
Vad vill du helst göra nu?

-Har ingen aning. 

FOTNOT: Lars Yngve har tidigare varit med här i bloggen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar