torsdag 11 april 2013

Tjusig reklambroschyr med tidningsstuk

Vem vill inte bli glad? Lite happy.
Affärskedjan Lagerhaus vill gärna pigga upp sina kunder med ”Sveriges gladaste magasin”.
Den heter också - Happy.

Glad är den. Tjejigt pigg. Färgstark och med en balans med svart-vitt. Lekfull layout.
Men magasin… tidning..?
Jag vill inte riktigt använda de orden.
Den vill räkna in sig bland de snabbt växande kundtidningarna.

 
Jag ser den mera som en pigg reklamtidning.
Prylarna som finns på Lagerhus presenteras. Inte direkt som en stram katalog, utan med drag av tidning. Vanliga vecko- och månadstidningar gör på samma sätt när det visar prylar.
En del miljöbilder finns där prylarna placerats in.

 
Formatet är lite mindre än A4 och pappret är blekt. Jag har förut sagt att den vägen är ett sätt för en tidning att få en egen profil.
Snyggt och lätt bläddervänligt.
Texterna är helt om och kring det egna företaget.
Två designexperter på huvudkontoret berättar om sina tankegångar, marknadschefen förklarar att hon älskar att fixa hemma och en kundansvarig listar sina favoritprylar i affären.

En liten balans är när tre experter från andra företag listar sina stylingtips. Som lämpliga illustrationer läggs förstås prylar från Lagerhaus in…
Och så bakas det i pastell. Former och porslin i glada färger. Allt anses bli lite roligare så.


Och jag kan hålla med. Det är glatt och pastelligt. Lättfångat för ögat. Men ingen riktigt tidning utan mera en reklambroschyr som finns i ett ställ i butiken. Gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar