onsdag 24 april 2013

En rullgardin kan ge hyllingar - eller sparken


Förstasidan som blev för mycket.
Det gäller att dra ner rullgardinen vid rätt tillfälle! 
En redigerare
/arbetsledare blev petad från jobbet för att han gjorde det. 
En annan hyllades som genial och skapade ett samlarobjekt.
Det handlar om två olika reaktioner på samma tema.
Agne Svärd, var nattchef på Länstidningen i Östersund till för två veckor sen. När besked kom om nya neddragningar på tidningen gjorde han en förstasida med en rullgardin neddragen till hälften över sidan och rubrik:
Kallduschen. Hälften ska bort.
Det gillade inte chefredaktören som petade Svärd, som varit arbetsledare i 32 år.
Löpsedeln som blev ett samlarobjekt.

En rullgardin som blev hyllad var en löpsedel i Kvällsposten 1981.
Sverige spelade två viktiga matcher på samma dag.
Först VM-kval i fotboll mot Skottland där det blev stryk med 2-0.
Senare på kvällen en avgörande ishockeymatch mot Tjeckoslovakien i Canada Cup.
Stortorsk med 7-1.
Vad skulle nu nyhetsgänget göra som hade planerat löp med helt andra tongångar?
Ove Wahl, redigerare och tecknare, drog sig undan en stund och kom sedan tillbaka med sitt förslag:
En tecknad rullgardin neddragen över hela löpet och under den rubriken: Go´natt Sverige.
Nyhetschefen nappade direkt och gjorde löpsedeln.
Löpet väckte stor uppmärksamhet och Ove blev ordentligt hyllad för den geniala lösningen.
Löpet blev också ett samlarobjekt bland läsarna.
Agne Svärd med en förstasida som belönats.
För Agne Svärd blev det värre. Han blev omedelbart fråntagen sitt chefsjobb och har nu erbjudits två årslöner i avgångs-vederlag.   
I ett mejlsvar förklarar Agne Svärd händelsen.
Hur fick du idén att använda rullgardinen?
- Det var egentligen en gammal idé som jag använt vid ett tidigare tillfälle: efter skid-VM i Trondheim i februari 1997 drog jag en rullgardin med texten "Go´natt" över ettan på sportbilagan när vi sammanfattade den usla svenska insatsen.

Tänkte du inte på att det var negativt mot din egen tidning?
- Den tanken hade jag givetvis. Men det här var dagens viktigaste nyhet för våra läsare, en halvering av en redan tidigare hårt nedbantad redaktion får givetvis långtgående konsekvenser för alla som köper och läser tidningen. Det handlar helt enkelt om vår trovärdighet.

Om det gällt ett annat företag - tror du reaktionen varit densamma?
- Knappast, då hade chefen klappat mig på axeln och sagt "toppen". Sidan hade säkert varit en av tidningens bidrag till European Newspaper Award.

Mittmedias redaktionella chef AnnaKarin Lith fattade beslutet, enligt din uppfattning. Vilka tidigare kontakter har du haft med henne i den dagliga utgivningen av tidningen? 
- Inga som helst.

Du har tidigare blivit belönad för Länstidningens förstasidor som du själv varit med och byggt upp. Kände du att du nu bröt mot riktlinjerna för utformningen?
- Jag och övriga kvällschefer har gjort betydligt större avsteg från mallarna, som i grunden är väldigt tillåtande samtidigt som de är lättjobbade. Några av dem ettorna tillhör de som blivit prisade. "Rullgardinsettan" innehåller för övrigt samtliga grundelement förutom hyllan ovanför logotypen.

Vilka reaktioner har du fått från läsare och även från övriga medie-Sverige?
- Låt mig sammanfatta reaktionerna så här: 
"Tävla med den här sidan, Agne".

Vad händer med ditt jobb nu?
- Jag får inte längre vara kvällschef, inte heller får jag ha några arbetsledande funktioner. Tidningen vill dessutom att jag avslutar min anställning och har erbjudit mig ett tvåårigt avgångsvederlag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar