Sveriges Natur är också en vacker tidning.
Nu har den fått ett nytt stuk som gett den ett lyft
Precis som Sveriges natur väntar på ett lyft med lite grönska.
Namnet Sveriges Natur är inte det mest spännande tidningsnamnet. Omslagsbilden kan förvirra lite eftersom den är från amerikansk vildmark.
Nu lyser inte heller Naturskyddsföreningens medlemstidning i alla tidningshyllorna för att fånga in läsare.
| Fyra textspalter gör läsningen lätt. |
Jag tror den kommer att klara sig bra. Men med bara 10 sidor annonser måste det vara en dyr medlemstidning.
Den har sin nisch i naturintresserade människor. En grupp som nog vill slå sig ner i fåtöljen och läsa också. 107 300 exemplar är senaste upplagesiffran.
Det är en snygg och lättläst tidning medlemmarna får. Jag har inte ett enda klagomål på läsbarheten.
| Ett kulturuppslag |
Formatet har blivit lite spännande genom klippa en dryg centimeter på höjden av A4 där pappret är lite matt och blekt.
Grafiskt är det inga överarbetningar. De flesta sidor är i fyra textspalter och alla med ojämn högerkant. På vissa sidor används klassiska spaltlinjer. Allt är lätt för ögat att ta till sig
| Vackert bildreportage |
Lagom lätt blir det i en blandning med notiser och texter om lax som vardagsmat, göra upp eld, grön teknik, skogsskydd, fem frågor om klimatet, Så funkar aspen… På slutet kommer ett kulturuppslag om med film och böcker. Allt blir mycket matigt på 78 sidor.
| Långläsning om amerikansk vildmark |
Men många av artiklarna illustreras med teckningar och grafik.
De längsta reportagen handlar inte om Sverige. Paddling i Estlands Amazonas och det stora reportaget om en resa mot det vilda i Sierra Nevada i Kalifornien.
Snyggt förpackat på papper - som naturen är när den är som finast. En klassisk tidning som ska fånga in läsarna när de lockas av den digitala världen.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar